Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Minder diervriendelijke aanbiedingen in supermarktfolders

  •  
09-02-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
grafiek.png
Het aantal diervriendelijke aanbiedingen van supermarkten is het afgelopen jaar met zeven procent afgenomen. Dit blijkt uit een analyse van de reclamefolders en websites van de tien grootste supermarktketens door Wakker Dier. In 2012 nam het aantal diervriendelijke aanbiedingen nog met vier procent toe, maar van die positieve trend is nu niets meer te zien. Vooral het aantal diervriendelijkere vleesaanbiedingen is flink gedaald, met wel 40 procent naar slechts 83 aanbiedingen. Ter vergelijking: in 2013 stuntten de acht grootste supermarkten ruim 3000 keer met industrievlees. Supermarkt DekaMarkt had de minste diervriendelijke aanbiedingen. Marktleider Albert Heijn, vorig jaar nog koploper, liet een daling van 16 procent zien en werd ingehaald door de nieuwe koploper Hoogvliet. Wakker Dier is verontwaardigd: “Supermarkten negeren met hun folderbeleid de wens van consumenten, die ondanks de economische crisis steeds vaker kiezen voor diervriendelijke producten. Ze houden zo de trend naar duurzaam en diervriendelijk actief tegen.
Aanbiedingen
Wakker Dier analyseert ieder jaar het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de reclamefolders van de tien grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Lidl, C1000, DekaMarkt, Dirk/Bas/Digros, EMTÉ, Hoogvliet, Jumbo & Plus. Een diervriendelijke aanbieding is een aanbieding van vlees, eieren met twee of drie Beter Leven sterren van de Dierenbescherming, biologische zuivel en vleesvervangers. Deze aanbiedingen daalden in 2013 met 7 procent ten opzichte van 2012, naar slechts 445. Vooral het aantal diervriendelijkere vleesaanbiedingen is flink gedaald, met wel 40 procent naar 83. Ook de promotie voor alternatieven daalde; het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers daalde met 6 procent naar 156 aanbiedingen en het aantal aanbiedingen voor zuivelvervangers met 18 procent naar 41 aanbiedingen. De promotie van diervriendelijkere eieren en zuivel is wel toegenomen. Het aantal diervriendelijkere zuivel aanbiedingen steeg met 31 procent naar 72. Er waren 51 aanbiedingen met diervriendelijkere eieren, een stijging van maar liefst 75 procent.
Rem op duurzame trend
Omdat de maatschappij wil verduurzamen, werken overheid en sector aan antibioticavermindering, en kiest de Nederlander steeds vaker voor een vegetarische maaltijd of voor vlees met een keurmerk. De supermarkten echter, lijken alles op alles te zetten om deze trend tegen te houden. Met hun kiloknallerbeleid bereiken zij het tegenovergestelde: namelijk dat de klant het ‘normaal’ blijft vinden dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer. Over de ruggen van dieren, klimaat, milieu en onze gezondheid, stunten zij extra vaak met de goedkoop vlees - van dieren die veel antibiotica krijgen- om klanten de winkel in te lokken. De boer verdient niets en het dier is de dupe. En de maatschappij draait op voor de verborgen kosten door hoog antibioticagebruik, toenemende resistentie bij bacteriën, en negatieve gevolgen voor klimaat en milieu. Ondanks het toenemende gestunt kiest de klant steeds vaker voor diervriendelijkere alternatieven. Zo bracht Wakker Dier deze week ook het nieuws dat de omzet van diervriendelijkere kip met 43% is gestegen in 2013 en de verkoop van plofkip met 5% is gedaald.
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor