Het idee achter de schoen komt van de Nationale Commissie voor Internationale
Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO). Het fairtrade modemerk Komodo
neemt de schoen in productie en gaat ze vanaf maart 2008 verkopen. Onduidelijk
is nog waar ze worden verkocht, maar dat zal in ieder geval in verscheidene
wereldwinkels zijn.
Het ontwerp op de schoen komt van de 16-jarige Dorien
van Alphen uit Eindhoven. Aangespoord door haar moeder maakte zij de meest
creatieve link tussen een millenniumdoel en sport. ,,Ik tekende een vrouw die
water drinkt en een sporter die uit een fles drinkt. Beiden staan met hun rug
naar elkaar toe'', aldus de 16-jarige scholiere.
Schaatser Mark Tuitert
wordt de grote ambassadeur van de Millenniumschoen. Met hem wordt onder meer een
billboardcampagne opgezet onder de naam Kicks For Life. Bedoeling is om meer
bekende Nederlanders te interesseren voor het idee achter de schoen en zo
aandacht te vragen voor de acht millenniumdoelen, zoals de armoede halveren,
alle kinderen naar school, bestrijding van aids, malaria en andere dodelijke
ziektes en bescherming van milieu, iedereen schoon drinkwater en minder
sloppenwijken.
Een paar schoenen kost 79 euro en daarvan gaat 10 procent
naar de goede doelenorganisatie Score die kinderen in Derde Wereldlanden
sportfaciliteiten biedt. Oud-schaatster Barbara de Loor is al samen met de
ontwerpster van de schoen op pad geweest in Mozambique en Zambia. Ze bekeken
daar verschillende sportprojecten. De Loor noemde het heel bijzonder om daar
sportend met kinderen in de weer te zijn.
,,De schoen die spreekt'',
zoals het initiatief ook wel wordt genoemd wordt gemaakt bij familiebedrijven in
Derde Wereldlanden van onbelastende materialen. Komodo wordt gedragen door
bekende namen als Richard Gere en Leonardo di Caprio.
Bron: ANP