Milieuzone in Amsterdam van de baan
• 08-05-2009
• leestijd 2 minuten
In Amsterdam komt toch geen milieuzone voor personenauto's. Het college van burgemeester en wethouders heeft het plan in de prullenbak gegooid. Wethouder Marijke Vos (milieu) bevestigde vrijdag een bericht hierover in Het Parool.
De hoofdstad was van plan om de meest vervuilende personenauto's uit vrijwel het gehele gebied binnen de ringweg A10 te weren. Door de maatregel moest de luchtkwaliteit in de stad verbeteren.
Amsterdam ziet er nu echter van af, omdat uit onderzoek van onderzoeksinstituut TNO is gebleken dat de zone minder effect op de luchtkwaliteit heeft dan gedacht. De hoofdstad denkt bovendien meer resultaat te kunnen boeken met andere maatregelen. Vos: ,,Dan is de milieuzone voor personenauto's niet meer noodzakelijk''.
Om te beginnen wil de gemeente fors inzetten op elektrisch vervoer. Daar trekt zij de komende jaren 10 miljoen euro voor uit. In 2015 moeten er 10.000 elektrische voertuigen door de stad rijden.
Ook wil Amsterdam dat vervuilende auto's meer parkeergeld moeten gaan betalen dan andere voertuigen. Volgens Vos heeft het Rijk toegezegd om hieraan mee te werken. Verder wil de gemeente dat er meer autoluwe zones komen. Dat zijn plekken waar geen of weinig auto's komen.
Minister Camiel Eurlings van Verkeer en de Tweede Kamer uitten eerder al fikse kritiek op de plannen voor een milieuzone. De gemeenteraad moet nog instemmen met de nieuwe voorstellen van het stadsbestuur.
Amsterdam kwam de afgelopen drie jaar met het ene na het andere plan om het verkeer in de stad aan te pakken. Het voornemen om de parkeertarieven binnen de gehele A10 tot het hoogste tarief te verhogen, werd aangepast. Het plan om auto's van voor 1992 uit de stad te weren, sneuvelde. Nu is ook de milieuzone voor de meest vervuilende voertuigen van de baan.
Overigens bestaat in de hoofdstad al een milieuzone voor vrachtauto's.
Bron: ANP