Milieuschade en honger door biokerosine
• 21-06-2011
• leestijd 1 minuten
Tijdens de jaarlijkse luchtvaartshow in Parijs die vandaag is gestart is er veel aandacht voor biobrandstoffen als middel om de luchtvaart te verduurzamen. Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa en KLM, zijn van plan in 2020 2 miljoen ton aan biokerosine per jaar te gebruiken. Zij worden hierin gesteund door de Europese Commissie. KLM heeft al testvluchten ondernomen met biobrandstoffen. Milieudefensie waarschuwt dat biokerosine juist een grote aanslag pleegt op het klimaat, op tropische bossen en op schaarse landbouwgrond.
“Vliegen op voedsel is immoreel en schadelijk voor het milieu“, aldus Geert Ritsema van Milieudefensie. “Door in te zetten op biobrandstof werken bedrijven als KLM ontbossing in de hand, met grote milieuschade als gevolg. Daarnaast is het niet te verkopen dat landbouwgrond gebruikt wordt om maar zo veel mogelijk vliegtuigen in de lucht te houden terwijl we wereldwijd met een hongerprobleem kampen.”
Stijgende voedselprijzen
Om de target van tweemiljoen ton biokerosine per jaar te halen is er zo'n 3,5 miljoen hectare, een gebied ten grote van België, aan grond nodig. Deze week komen Landbouw ministers van de G20 bijeen om maatregelen tegen stijgende voedselprijzen te bespreken. De Wereldbank, WTO, de Verenigde Naties en de OESO hebben allen aanbevolen subsidies en mandaten voor biobrandstoffen te schrappen vanwege de wereldwijde, nadelige impact op armoede en voedselprijzen.