Milieuplan: soms een tandje bij
• 25-04-2006
• leestijd 2 minuten
In de Toekomstagenda Milieu van staatssecretaris Van Geel (Milieu) houdt het kabinet zich aan de doelen van het oude milieubeleid. Om deze en andere internationale afspraken te halen, moet Nederland op sommige terreinen een tandje bijzetten.
Hieronder volgt een overzicht van de verschillende milieugebieden en extra maatregelen die soms getroffen moeten worden:
- Klimaat: de afspraken die hiervoor bijvoorbeeld in het Kyoto-protocol zijn gemaakt, worden in 2010 ,,zeer waarschijnlijk'' gehaald. Van Geel schat die kans op 90 procent.
- Verzuring: Nederland haalt met het oude milieubeleid in 2010 niet de Europese normen tegen verzuring door zwaveldioxide (SO2) en stikstofoxiden (NOx). Ook is nog onzeker of de eisen voor ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS) gehaald worden. Om deze doelen toch te halen overweegt het kabinet ondermeer het zwavelgehalte in 'rode diesel' voor graafmachines, bulldozers en tractoren voor de landbouw terug te dringen en de binnenvaart te laten overschakelen op zwavelarme diesel. Ook komt er een stappenplan om de VOS-uitstoot door benzineauto's, brommers en motoren te verminderen.
- Waterkwaliteit: om het behalen van de doelen voor 2015 veilig te stellen, is wat extra werk aan de winkel. Het kabinet zal een actieplan opstellen om de vervuiling door tal van kleine bronnen, de zogenoemde diffuse bronnen, aan te pakken. Ook komt er een onderzoek naar een efficiëntere rioolwaterzuivering en bekijkt de regering na 2010 of de mestregels aangescherpt moeten worden.
- Bodem: volgens het oude milieubeleid moet in 2030 de ernstige bodemvervuiling in Nederland verleden tijd zijn. Om dat te halen moeten overheden het saneringstempo nu verdubbelen. Het gaat in totaal om 60.000 lokaties in het hele land.
- Luchtkwaliteit: bekend is dat Nederland de Europese normen voor fijn stof en stikstokdioxide (NO2) per 2010 niet gaat halen. Het kabinet wil nu ,,zo snel als redelijkerwijs mogelijk'' voldoen aan die eisen voor schone lucht. Inmiddels zijn stimuleringsprogramma's voor bijvoorbeeld roetfilters en schonere hybrideauto's opgezet. Ook onderzoekt het kabinet onder het mom 'de vervuiler betaalt' of de motorrijtuigenbelasting aangepast kan worden aan de vervuilingsgraad van de auto.
- Geluid: in 2020 zullen nog ongeveer 50.000 woonhuizen in een gebied met te veel herrie staan. Om te voorkomen dat dat er meer worden onderzoekt het kabinet onder meer of in de apk voor personenauto's (en mogelijk in de toekomst ook bromfietsen) een geluidseis opgenomen moet worden.
- Afval: Nederland zal de nationale en internationale afspraken halen.
Bron: ANP