Staatssecretaris Mansveld vindt het niet nodig met een nieuw rekenmodel duidelijk te krijgen hoe vervuild de lucht langs de A10 in Amsterdam is. Dit bleek donderdag in een discussie in de Tweede Kamer over de luchtkwaliteit bij flats langs de A10 in Amsterdam. Aanleiding was een onderzoek van Milieudefensie waaruit bleek dat het gebruikte rekenmodel geen rekening houdt met de bebouwing langs de stadssnelweg.
“Volgens het gebruikte rekenmodel zou de A10 in een weiland liggen,”
stelt Ivo Stumpe van Milieudefensie. “Dat geeft helemaal geen goede indruk van de luchtvervuiling. De metingen van de GGD langs de snelweg laten ook zien dat de lucht veel viezer is dan de berekeningen suggereren.”
Snelheid moet omlaag
Milieudefensie vindt dat de metingen van de GGD aantonen dat de snelheid op de A10 omlaag moet. Stumpe: "Als de afweging gaat tussen de gezondheid van omwonenden van de stadssnelwegen of om een minuutje tijdswinst voor de automobilist, lijkt me de keuze snel gemaakt."
Milieudefensie voert een rechtszaak tegen de snelheidsverhoging op de stadssnelwegen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Protest omwonenden
Omwonenden van de A10 in Amsterdam West hebben samen met GroenLinks en de PvdA in Amsterdam en Milieudefensie tientallen witte lakens opgehangen aan de Max Havelaar flats pal aan de snelweg. Deze lakens blijven enkele weken hangen en worden vervolgens aangeboden aan de Tweede Kamer, om zo te laten zien hoe vies de lucht langs de weg is.