Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Milieudefensie wil meer maatregelen op Haagse Veerkades

  •  
06-04-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_138782.jpg
Milieudefensie wil dat de gemeente Den Haag meer en sneller maatregelen neemt tegen de vervuilde lucht op de Amsterdamse Veerkade en de Stille Veerkade. De milieuorganisatie wil 'venstertijden' voor vrachtwagens en afsluiting van een aantal op- en afritten van de A12. Samen met een aantal bewoners heeft Milieudefensie daarom een rechtszaak aangespannen tegen de gemeente. De zaak diende woensdag voor de rechtbank in Den Haag.
Metingen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) toonden aan dat de vervuiling van de lucht in de twee straten de Europese richtlijnen bijna tweemaal overschrijdt. Het gaat dan om de concentraties stikstofdioxide en fijnstof. Op de Veerkades rijdt veel vrachtverkeer dat in de binnenstad moet zijn en doorgaand sluipverkeer.
De gemeente heeft de afgelopen tijd al maatregelen genomen. Zo rijden er veel minder stads- en streekbussen door de Amsterdamse Veerkade en rijden er helemaal geen bussen meer door de Stille Veerkade. Straten zijn en worden opnieuw ingericht en milieuvriendelijke vrachtwagens krijgen de voorkeur.
Milieudefensie wil echter ook venstertijden voor vrachtwagens. Die mogen dan alleen op gezette tijden door de straten rijden om bijvoorbeeld winkels te bevoorraden. Uit onderzoek van de gemeente blijkt alleen dat het aantal vrachtwagens per dag dan niet afneemt, het concentreert zich in een paar uur. Bovendien is slechts 1 procent van het passerende verkeer vrachtverkeer. In plaats daarvan ziet de gemeente meer in het weren van 'vuile' vrachtwagens.
Ook de eis van Milieudefensie om de op- en afritten van de A12 ter hoogte van het Prins Bernhardviaduct af te sluiten, werkt niet, vinden de ingenieurs van de gemeente. ,,Ongeveer 75 procent van het verkeer dat van de op- en afritten gebruik maakt, is bestemmingsverkeer, geen doorgaand verkeer. Door afsluiting verschuif je het probleem naar andere straten'', aldus de advocate van de gemeente.
De deskundigen bij de gemeente zijn überhaupt nogal sceptisch over het effect van de maatregelen. Zo blijkt uit metingen dat de reductie van het aantal bussen slechts 0,5 microgram per kubieke meter fijnstof per jaargemiddelde scheelt op een toegestane norm van 40 microgram per kubieke meter. ,,De beste oplossing zou zijn om al het autoverkeer in Nederland stop te zetten.''
De rechtbank zal binnen zes weken schriftelijk uitspraak doen. Milieudefensie spreekt van een proefproces. ,,Als het lukt om schone lucht op de Haagse Veerkades af te dwingen, dan komen zeker elders soortgelijke rechtszaken tegen onwillige gemeentebesturen'', aldus een woordvoerder.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor