Milieudefensie wil effectieve maatregel voor schone lucht
• 17-01-2008
• leestijd 2 minuten
Morgen dient bij de Raad van State de rechtszaak die Milieudefensie in 2005 begon tegen de minister van Verkeer en Waterstaat om de maximum snelheid naar 80 kilometer per uur te verlagen op ruim 200 kilometer stadssnelweg. Milieudefensie wijst op het flinke milieurendement dat op veel plekken door dergelijke snelheidsverlagingen wordt behaald, maar de bestuursrechter oordeelde voorjaar 2007 dat de maatregel desalniettemin niet opgelegd kan worden. De Raad van State bekijkt morgen, of deze uitspraak terecht was.
Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer van Milieudefensie: 'De 80 km-zones hebben zich bewezen als probaat middel in de strijd tegen luchtvervuiling. De Rijksoverheid vertikt het tot dusver om deze maatregel breder uit te voeren en wacht gewoon af of ze uitstel van Europa krijgt zodat ze later aan de luchtkwaliteitsnormen hoeft te voldoen. Omdat de gezondheid van zoveel mensen op het spel gaat, nemen we de moeite ook de Raad van State te vragen of dit zomaar kan en mag'.
Milieudefensie vroeg toenmalig minister Peijs op 14 maart 2005 om de maximumsnelheid te verlagen naar 80 km/uur op de stadssnelwegen van de vier grote steden, Drechtsteden, Delft, Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch. De gemeente Amsterdam pleit, evenals de meeste lokale overheden met stadssnelwegen met veel omwonenden, voor uitbreiding van de 80 km-zones. Het ministerie blijkt alleen bereid te zijn om naar snelheidsverlaging te kijken als ze ook extra rijstroken mogen aanleggen, waarmee de milieuwinst onmiddellijk weer verdwijnt. Na langdurig procedureel getouwtrek, komt er nu een inhoudelijke toetsing van de rechtbank.