Milieudefensie: minister moet haar huiswerk opnieuw doen
• 18-02-2011
• leestijd 1 minuten
Vandaag geeft minister Schultz toelichting aan de Tweede Kamer op het kabinetsvoornemen om de maximumsnelheden naar 130 kilometer per uur te verhogen. De minister baseert haar plannen op het rapport 'Dynamische maximumsnelheden'. Hiermee wil de minister aantonen dat de gevolgen van het verhogen van de maximumsnelheden niet noemenswaardig zijn. Milieudefensie stelt dat de minister deze conclusie niet uit het onderzoek kan trekken.
De minister gebruikt slechts een van de vier proefprojecten om haar gelijk te halen. Dit specifieke project is niet relevant vanwege de beperkte trajectlengte en de ligging in een landelijk gebied waar de luchtkwaliteit lage achtergrondconcentraties laat zien. Bovendien gaat het hier alleen om de rustige uren met name in de nacht en betreft het slechts één rijrichting. Kortom, het zegt niets over het al dan niet halen van de normen voor luchtkwaliteit en geluidshinder. Bovendien wordt in het rapport niet gesproken over CO2-uitstoot, terwijl een auto die 130 kilometer per uur rijdt 10 procent meer uitstoot dan een auto die 1230 kilometer per uur rijdt.
Milieudefensie roept de Tweede Kamer op om haar besluitvorming aangaande verhoging van de maximumsnelheid te baseren op degelijke studies.