Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Milieudefensie hervat campagne over vlees

  •  
27-04-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
rauw_vlees.jpg
Het overleg tussen Albert Heijn en Milieudefensie over fout veevoer heeft de afgelopen maand onvoldoende opgeleverd. Dit is een tegenvaller, want er leken openingen te zijn voor afspraken waarin zowel de supermarktketen als de milieuorganisatie zich kunnen vinden. Doel was een einde te maken aan het drama achter goedkoop vlees, waarvoor in Zuid-Amerika oerwouden worden omgehakt. Albert Heijn wilde uiteindelijk niet beloven om binnen maximaal vijf jaar geen vlees meer te verkopen dat is gebaseerd op foute veevoersoja.
Milieudefensie startte half maart de campagne over het 'drama achter goedkoop vlees’, waarmee ze Albert Heijn wilde bewegen oerwouden in Zuid-Amerika te redden. Albert Heijn dreigde na de start eerst met juridische stappen maar ging als snel met Milieudefensie om de tafel om te praten over het probleem. Resultaat was, dat Milieudefensie haar campagne een maand lang opschortte. In die tijd wilde Albert Heijn kijken in hoeverre de eisen van Milieudefensie haalbaar zouden zijn. De supermarktketen kreeg drie manieren aangedragen om het probleem rond foute veevoersoja op te kunnen lossen:
-verschuiving van dierlijke naar plantaardige producten
-inzet op meer Europees geproduceerd veevoer
-steekhoudende duurzaamheidscriteria voor de resterende veevoersoja
Helaas blijkt na na het verstrijken van de overlegtermijn dat Albert Heijn nog onvoldoende bereid is om zich in te zetten voor een oplossing van het drama achter goedkoop vlees. Veel toezeggingen van het bedrijf blijven vaag of zetten geen zoden aan de dijk. Daarop heeft Milieudefensie de supermarkt nogmaals gevraagd om eenduidig aan te geven of die bereid is om binnen maximaal vijf jaar geen vlees meer te verkopen dat is gebaseerd op fout veevoer. Albert Heijn weigerde dat. Milieudefensie heeft daarom besloten haar campagne te hervatten.
Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: “We zijn teleurgesteld dat Albert Heijn zich onvoldoende wil inspannen om de problemen van het foute veevoer op te lossen. Wij willen graag de dialoog met het bedrijf verder voeren, maar dan moet het wel over concrete stappen gaan. We hervatten nu onze publiekscampagne, dat is duidelijk nodig om hen alsnog in beweging te krijgen.”
Het drama achter goedkoop vlees
Nederland is de tweede grootste importeur van soja ter wereld. Ruim 90 procent van de soja die in ons land blijft, wordt gebruikt als goedkoop veevoer, vooral voor kippen en varkens in de intensieve veehouderij. De productie van kipfilets en speklapjes veroorzaakt zo grootschalige ontbossing: voor de teelt van soja worden in Zuid-Amerika massaal bossen gekapt. Als grootste supermarkt heeft Albert Heijn hierin een belangrijke rol. De supermarkt kan wel degelijk zorgen voor meer en aantrekkelijk geprijsde vleesvervangers, beter veevoer en verantwoord vlees. Milieudefensie hoopt dat veel klanten Albert Heijn zullen aanspreken om alsnog goede stappen te zetten. Hiervoor worden onder meer radiospotjes, posters, een voorlichtingstour en de website www.stopfoutveevoer.nl ingezet.
Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: “Veel mensen verwachten dat Albert Heijn kwaliteitsproducten biedt. Helaas klopt dit niet, er schuilt een drama achter het goedkope vlees in de schappen. Kennelijk moeten we samen de druk op Albert Heijn opvoeren om de ontbossing voor fout veevoer alsnog te stoppen.”
Bron: Milieudefensie
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor