Milieudefensie doet aangifte tegen Mercedes, Renault en Hyundai
• 08-04-2009
• leestijd 2 minuten
Auto-importeurs negeren nog altijd de wettelijke verplichting om in autoreclames het verbruik en de CO2-uitstoot groot en duidelijk op te nemen. Milieudefensie doet daarom bij het Openbaar Ministerie aangifte tegen Mercedes, Renault en Hyundai. Met de aangifte hoopt Milieudefensie dat de overheid haar handhavende taak zal oppakken.
Sinds de zomer van 2008 probeert Milieudefensie om de autobranche zo ver te krijgen dat zij de regels gaat toepassen zoals ze verplicht zijn. Verbruik en CO2-uitstoot moeten vermeld worden op een manier die duidelijk en makkelijk te begrijpen is en niet minder opvalt dan de hoofdboodschap van de reclame. Een half jaar geleden voldeed geen enkele advertentie aan deze twee criteria. Milieudefensie heeft alle importeurs aangeschreven, actie gevoerd en tegen een aantal importeurs een kort geding aangespannen. Dat leidde bij die specifieke bedrijven wel tot aanpassingen, maar telkens weer zocht men de marges op van de meest minimale oplossing. Ook contacten met de RAI hebben niet geleid tot serieuze stappen in de goede richting.
Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: "Nog steeds sturen onze leden ons voorbeelden van reclames die niet voldoen aan de regels. Alleen bij zuinige auto's is er aandacht voor het verbruik, maar wij willen juist ook bij de brandstofslurpers vermeld zien wat er in gaat en wat er uit komt. Als auto-importeurs zich voor die informatie schamen, moeten ze maar zuiniger auto's verkopen.”
Met de aangifte tegen een aantal bedrijven hoopt Milieudefensie, dat ook de overheid haar rol als handhaver van haar eigen regels zal oppakken. Renault en Mercedes hebben de afgelopen maanden laten zien dat zij niet bereid zijn om zonder dwang te veranderen. Hyundai heeft wel haar advertentiebeleid iets aangepast, maar voldoet nog lang niet aan de wettelijke criteria. Meijer: “Een vlindertje in je advertentie is geen substituut voor duidelijke cijfers.”
Bron: Milieudefensie