Milieudefensie daagt Mitsubishi
• 03-12-2008
• leestijd 1 minuten
Milieudefensie daagt Mitsubishi voor de rechter omdat zij stelselmatig de reclameregels voor autoadvertenties overtreden. Volgens de wet moet in een autoadvertentie de COv(2)-uitstoot en het brandstofverbruik duidelijk leesbaar worden vermeld. Omdat Mitsubishi niet bereid is gebleken haar beleid aan te passen, vraagt Milieudefensie de rechtbank om een uitspraak.
Tot voor kort waren vrijwel alle advertenties voor auto's strijdig met de Nederlandse en Europese regels. De reclame moet de COv(2)-uitstoot en het brandstofverbruik van het betreffende model weergeven. Niet in de kleine lettertjes onderaan, maar duidelijk leesbaar, goed begrijpelijk en niet minder opvallend dan het hoofdbestanddeel van de reclame. De afgelopen maanden heeft Milieudefensie auto-importeurs en fabrikanten aangeschreven en verzocht hun beleid aan te passen. Tegen Volkswagen dreigde Milieudefensie met een rechtszaak en een gevelreclame van Ford werd door actievoerders voorzien van een energielabel. Volkswagen en Ford hebben inmiddels beloofd het voortaan beter te doen.
Mitsubishi heeft sinds de sommatie van Milieudefensie helemaal niets veranderd aan haar advertentiebeleid en laat zelfs met drukproeven voor toekomstige advertenties zien dat ze dit ook niet van plan zijn. Campagneleider Meta Meijer: “Mitsubishi voert de leus: 'Proud to be different', maar voor de wet is iedereen gelijk. Volkswagen en Ford zijn al overstag gegaan. Als Mitsubishi niet wil, helpt de rechter wel een handje.”