Milieudefensie bewerkt reclame Ford
• 17-11-2008
• leestijd 1 minuten
Klimmers van Milieudefensie hebben vandaag rond 14.15 uur een reusachtige autoreclame aan het oude GAK-kantoor langs de A10 in Amsterdam bewerkt. De reclame voor een SUV van Ford is door Milieudefensie voorzien van een groot energielabel dat duidelijk de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik vermeldt.
Autoreclames moeten volgens de wet duidelijk vermelden wat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het betreffende model is. Uit onderzoek van Milieudefensie is gebleken dat vrijwel alle advertenties en alle buitenreclame niet voldoen aan de regels. Milieudefensie dreigde eerder deze week om Pon, importeur van onder andere Volkswagen en Audi, voor de rechter te dagen omdat deze weigerde zijn beleid aan te passen. Pon heeft inmiddels beloofd wel de wettelijke regels in acht te nemen. De rest van de autobranche zal dit voorbeeld moeten volgen.
Meta Meijer, campagneleider Verkeer bij Milieudefensie: “Ford Nederland ontkende tegenover Milieudefensie dat buitenreclame onder dezelfde regels valt. Dat is niet zo, de regels zijn zeer duidelijk. Als Ford haar advertenties niet wil aanpassen, dan helpen we hen daar een handje bij.”
Naar verwachting zal de Europese Unie op termijn de regels verder aanscherpen. Het wordt dan verplicht om het energielabel op te nemen en de verbruiksinformatie zal net als bij sigaretten in een vast kader moeten komen te staan. Meta Meijer: “Ford mag ons spandoek houden, maar wij verwachten dat ze het in toekomst zelf gaan doen. Anders zullen we alsnog naar de rechter moeten stappen. Ook Ford zal zich aan de wet moeten houden.”
Bron: Milieudefensie