Milieu in reclame is hip
• 19-04-2007
• leestijd 1 minuten
Daihatsu promoot zijn auto’s met de lage CO2-uitstoot. BCC laat in een tv-spotje een verkoper in een ondergelopen winkel klimaatvriendelijke producten verkopen. En energiebedrijf Nuon laat een jongen in het voetbalstadion de stroom uitdraaien. Met dank aan Al Gore is milieu en duurzaamheid hip, ook in de reclame. Vooral met CO2-reductie profileren automakers en energiebedrijven zich graag.
De duurzaamheidsrage in de reclame is enkele maanden gaande, constateert directeur Frans Blachard van de Vereniging van communicatieadviesbureaus. Mede daarom heeft de reclamebranche dit jaar een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Groene Effie. Dinsdag maakte de jury bekend dat onder meer Nuon in aanmerking komt voor deze reclameprijs.
Het is niet de eerste keer dat reclame en milieu hand in hand gaan, stelt Blanchard. In de jaren tachtig, de tijd van zure regen en ontbossing, deden bedrijven er veel aan zich een schoon imago aan te meten.
De reclamewereld heeft veel geleerd van die milieuhype, zegt Blanchard. ‘Toen deden bedrijven net alsof zij eventjes de milieuproblemen zouden oplossen. Dat werkte niet.’ Blanchard waarschuwt bedrijven daarom al te opzichtige borstklopperij te mijden in spotjes. Vooral beweringen over CO2-uitstoot moeten omzichtig worden gebracht, zegt hij. ‘Als een klant eenmaal twijfelt aan de milieuprestaties van een bedrijf, is dat amper te repareren.’
Nederlandse bedrijven investeerden het afgelopen jaar minstens 2,5 miljard euro in energiebesparende maatregelen zoals zonnepanelen, extra isolerende ramen in kantoren of efficiencyverbeteringen in fabrieken. Dat maakt minister Van der Hoeven van Economische Zaken vandaag bekend.