Supermarkten maakten in dit jaar 30 procent meer reclame met plofkip dan in 2012. Zo laat Albert Heijn de grootste stijging zien van 54 naar 108 aanbiedingen. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier, naar de aanbiedingen op de websites en folders van supermarktketens Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Jumbo, C1000, Emté, Lidl, Aldi en Plus.
Volgens woordvoerder Hanneke van Ormondt kwamen aanbiedingen van diervriendelijkere kip maar mondjesmaat voor: slechts 8 procent van alle kipaanbiedingen waren voor kip met 1 Beter Leven ster en slechts een half procent voor biologische kip. ‘Het gestunt van de supermarkten met plofkip staat haaks op een belofte uit februari dit jaar waarin zij aangaven dat de plofkip niet meer van deze tijd is en zo snel mogelijk vervangen moet worden door een diervriendelijker alternatief.’, aldus van Ormondt.
Wakker Dier roept de consument op om in 2014 de kiloknallende supermarkten te mijden en boodschappen te doen bij verantwoorde winkels, totdat de supermarkten hun goede voornemens waarmaken.
De dierenactieorganisatie monitort sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de 8 grootste supermarkten. In 2012 stuntten de bovengenoemde supermarkten op in hun folder of website 431 keer met plofkip, 19 keer met kip met 1 Beter Leven ster en 2 keer met biologische kip. In 2013 was dat (in de eerste 50 weken) 566 stunts met plofkip, 50 keer met 1 ster kip en 3 keer met biologische kip.
Naast het aantal plofkipaanbiedingen is ook het aantal aanbiedingen met kip met 1 Beter leven ster gestegen van 19 tot 50 aanbiedingen, al is het slechts 8% van het totaal. Het merendeel komt van Albert Heijn (27 keer), daarna bieden Lidl (11) en Plus (9) deze kip het meeste aan. Aldi, C1000, Dirk, Emte en Jumbo promootten nooit of nauwelijks diervriendelijker gehouden kip in 2013.
Campagne Stop de Plofkip
Begin 2012 startte Wakker Dier een langlopende campagne tegen de plofkip. De plofkip is volgens Wakker Dier het meest gehouden dier in Nederland.