Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Max Havelaar start Fairtrade@Work campagne voor duurzame bedrijfscatering

  •  
08-09-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
LOGO_DEFINITIEF_klein1.jpg
Na jarenlange consumentencampagnes moeten nu ook bedrijven en instellingen eraan geloven: met de Fairtrade@Work campagne roept Stichting Max Havelaar hen op om te kiezen voor Fairtrade voedingsmiddelen gedurende de werkdag. Bedrijven die op dinsdag 26 oktober een originele Fairtrade activiteit -zoals een koffiebreak of lunch- organiseren maken kans op een Fairtrade@Work award, een eervolle prijs die het duurzame imago van het bedrijf onderstreept. De awards worden uitgereikt door de vakjury bestaande uit Floortje Dessing (ambassadeur Stichting Max Havelaar), Adri Papma (directeur Oxfam Novib) en Hans Schmeinck (redacteur Misset Catering).
 
Fairtrade producten op het werk
Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade is goed bekend in Nederland. Consumenten weten duurzame producten steeds beter te vinden tijdens de dagelijkse boodschappen. "In de bedrijfscatering liggen echter nog veel kansen voor Fairtrade producten. De Nederlander drinkt op jaarbasis gemiddeld 150 liter koffie en 113 liter thee. Dat zijn gemiddeld vijf koppen per dag die grotendeels op het werk worden geconsumeerd. Werknemers in Nederland kunnen tijdens het nuttigen van een kop koffie en de lunch het verschil maken voor veel boeren in ontwikkelingslanden", aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar.
 
Dinsdag 26 oktober
Bedrijven die op 26 oktober een originele Fairtrade activiteit organiseren, zoals een koffiebreak, lunch of borrel waarbij Fairtrade producten centraal staan, maken kans op een Fairtrade@Work award. Met behulp van onderstaande criteria zal de jury beoordelen welke bedrijven er winnen in de categorieën werkgevers, werknemers en cateraars.
 
De beoordelingscriteria
- originaliteit
- aantal Fairtrade producten dat wordt gebruikt bij de actie
- aantal mensen dat meedoet
- structurele opname van Fairtrade producten in het assortiment
- ondersteuning van de actie met promotiematerialen
 
Internationaal
In België, Groot-Brittannië en Oostenrijk is de Fairtrade@Work campagne al een groot succes. Door de aandacht voor eerlijke handel binnen het bedrijfsleven zijn Fairtrade producten niet meer weg te denken uit bedrijfsrestaurants en koffieautomaten. Met de start van de campagne in Nederland hoopt Stichting Max Havelaar dat ook het Nederlandse bedrijfsleven Fairtrade producten omarmt en structureel opneemt in de bedrijfscatering.
 
Aanmelden
Bedrijven die zich aanmelden maken kans op de Fairtrade@Work award 2010 en krijgen aandacht in de landelijke pers. Aanmelden voor deze actie kan t/m 15 oktober via www.fairtadeatwork.nl
 
Partners
De Fairtrade@Work campagne is een initiatief van Stichting Max Havelaar en wordt mede mogelijk gemaakt door Oxfam Novib, Misset Catering en mediapartner Metro.
 
Max Havelaar keurmerk
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar ( www.maxhavelaar.nl) keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen. Het keurmerk is te vinden op producten als koffie, thee, rijst, chocolade, ijs, tropisch fruit, katoenproducten, bloemen, wijn, bier en nog veel meer. Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden.  
 
Oxfam Novib
Oxfam Novib ( www.oxfamnovib.nl ) gelooft in het zelfdoen van mensen. Zij moeten zelf een bestaan kunnen opbouwen. Daarom steunt Oxfam Novib lokale ontwikkelingsprojecten. Maar zorgt Oxfam Novib ook dat mensen zelf in hun eigen inkomen kunnen voorzien. Dat inkomen moet natuurlijk wel eerlijk zijn. Daarom lobbyt Oxfam Novib bij politiek en bedrijfsleven en wijst Oxfam Novib hen op hun verantwoordelijkheden. En vraagt Oxfam Novib Nederlanders om keuzes te maken die goed zijn voor arme landen. Zoals het kopen van eerlijke producten, waarvoor mensen in ontwikkelingslanden een goede prijs krijgen. Indien nodig voert Oxfam Novib campagne, ook om het publiek bij het werk te betrekken. Tenslotte helpt Oxfam Novib mensen ter plekke om samen te werken, zodat ze voor zichzelf kunnen opkomen. Alleen zo kan het leven van mensen ook op de lange termijn verbeteren.
Bron: Harverpro

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor