Maastricht Aachen Airport mag niet uitbreiden
• 14-02-2008
• leestijd 2 minuten
De Raad van State heeft een streep getrokken door de uitbreidingsplannen van Maastricht Aachen Airport (MAA). Dat is de uitkomst van een gezamenlijke procedure van Milieudefensie, Vereniging Geen Uitbreiding Vliegveld Beek (VGUVB) en enkele gemeenten. In een jarenlange procedure bevochten zij een ministerieel besluit om het aantal vluchten vanaf de luchthaven te verdriedubbelen. De Raad van State oordeelde woensdag dat de uitbreiding in strijd is met de regels voor luchtkwaliteit. 'Goed nieuws voor het milieu en voor de omwonenden', vindt Roland Kager van Milieudefensie.
Volgens de Raad van State is het onderzoek naar de luchtkwaliteit dat MAA deed ter voorbereiding van de uitbreidingsplannen 'in strijd met de vereiste zorgvuldigheid'. Ook oordeelde de Raad van State dat MAA in het verplichte onderzoek ten onrechte slechts de gevolgen voor de luchtkwaliteit tot 2010 in kaart heeft gebracht, terwijl naar de gevolgen tot tot 2020 gekeken had moeten worden.
De luchthaven diende in 2004, 2006 en 2007 drie verschillende luchtkwaliteitsonderzoeken in bij rechtbank. In al die onderzoeken werd een te rooskleurig beeld van de toekomstige luchtkwaliteit geschetst. Zo werd de verwachte groei van het autoverkeer op de A2 bij uitbreiding van de luchthaven voor het gemak op nul gesteld, ondanks een passagiersgroei van 360.000 in 2000 tot meer dan een miljoen in 2010. Ook zijn juist de locaties met de grootste verwachte toename van luchtverontreiniging niet onderzocht. Ten onrechte is bovendien de luchtkwaliteit op het te ontwikkelen 'Businesspark MAA' volledig buiten beschouwing gebleven.
Milieudefensie is blij dat de Raad van State de luchtkwaliteitsonderzoeken naar de prullenbak verwijst. Uitbreiding van het vliegveld zou een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit betekenen, met name door aan- en afvoer van passagiers en door de rond het vliegveld te ontwikkelen bedrijvigheid. In heel Nederland sterven volgens het Ministerie van VROM 18.000 mensen per jaar gemiddeld tien jaar eerder door de slechte luchtkwaliteit. Zuid-Limburg is één van de smerigste regio's in Nederland.
Roland Kager, inhoudelijk medewerker Verkeer bij Milieudefensie: 'De Raad van State heeft wéér laten zien dat de luchtkwaliteitsnormen door de overheid serieus genomen moeten worden. Ergens is het triest dat Milieudefensie en bewoners daar telkens aan te pas moeten komen. Bijkomend voordeel van deze uitspraak is, dat de bewoners en bezoekers van Zuid-Limburg ook een hoop extra vliegtuigherrie bespaard blijft. Gelukkig maar, want door de groei van regionale luchthavens dreigt die herrie zich als een inktvlek over Nederland uit te spreiden'.