'Maak het de impulsieve biokoper gemakkelijker'
• 09-04-2008
• leestijd 2 minuten
Het moet de impulsieve koper van biologische producten, makkelijker worden gemaakt. Dat stelt Arie van den Brand, voorzitter van platform Biologica woensdag bij de bekendmaking van de nieuwste cijfers die aangeven dat de groei er nog goed inzit.
Volgens Van den Brand kiezen deze kopers weliswaar vooral wegens smaak en gezondheid voor de biologische producten, maar speelt ook gemak een rol. "De biologische bedrijfstak bedient deze 40 procent van het kopend publiek nog maar matig.''
Hij vindt eigenlijk dat biologische producten op elke hoek van de straat verkrijgbaar moeten zijn. "We moeten niet doorschieten, maar biologisch moet veel gewoner worden. Vandaar ook dat er gewerkt wordt aan biologisch snoep en chocolade die niet als gezond alternatief worden bestempeld. Er komt een generatie aan die gezond en smaak belangrijk vindt. Het stempel biologisch verdwijnt dan misschien wat naar de achtergrond, maar de waarden die daarvoor staan tellen helemaal mee.''
Van den Brand ziet kansen voor biologisch. "Op de markt is best ruimte. We kiezen voor gestage groei, om te voorkomen dat de vraag veel groter wordt dan het aanbod.''
Onderzoeken geven een steeds beter beeld van de biokopende consument. Er is een kleine, loyale groep van circa 5 procent die bij voorkeur biologisch kiest, een groep bewuste kopers (20 procent) en dan de impulsieve consument die voor biologisch kiest wegens smaak en gezondheid, maar in lage frequentie, aldus Van den Brand.
Uit onderzoeken blijkt tevens dat de groei van biologisch juist bij nieuwe verkoopkanalen als catering en via internet het hardst gaat. Klanten gaven in 2007 in totaal 518,9 miljoen euro uit aan biologische voedingsmiddelen. In 2006 was dat nog 457,9 miljoen.
De cijfers en ontwikkelingen worden woensdag besproken in Arnhem, waar tijdens het Bio-congres toekomst van en trends binnen de biologische sector aan de orde komen.
Bron: ANP