'Luchtvaart moet schoner en stiller'
• 17-04-2009
• leestijd 1 minuten
Het kabinet verwacht dat de luchtvaart na de crisis weer gaat groeien, maar geluid en uitstoot moeten dan wel verder worden teruggedrongen. Schiphol moet nog duurzamer gaan werken. Maar ook de vliegvelden in Lelystad en Eindhoven, die mogelijk zaken- en vakantievluchten van Schiphol overnemen, zullen schoner, zuiniger en stiller moeten worden.
Dit staat in de Luchtvaartnota die in de ministerraad van vrijdag/vandaag wordt besproken, aldus bronnen in Den Haag. Centraal staat de internationale bereikbaarheid van Nederland via de lucht. Het kabinet hamert op de verdere ontwikkeling van Schiphol als 'mainport' of centrale luchthaven en economische motor op duurzame basis.
Op langere termijn (2040) is Schiphol de eerste klimaatneutrale mainport van de wereld, zowel op de grond als in de lucht, staat in de nota. De uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 (kooldioxide) moet zoveel mogelijk worden teruggedrongen. De overgebleven uitstoot moet worden gecompenseerd door het planten van bomen.
Ook rond de vliegvelden van Lelystad en Eindhoven moet naast de CO2-uitstoot ook de geluidshinder teruggedrongen worden. Het kabinet pleit voor zogenoemde tariefdifferentiatie, wat al op Schiphol gebeurt, waardoor het vliegen met lawaaiige vliegtuigen wordt ontmoedigd door het duurder te maken.
De twee vliegvelden moeten 70.000 vluchten overnemen om een verdere groei van Schiphol tot 510.000 vluchten in 2020 mogelijk te maken. Oud-commissaris van de Koningin Hans Alders overlegt daarover momenteel met bestuurders, belangenorganisaties en omwonenden over de voorwaarden.
Bron: ANP