Lucht soms viezer dan in rekenmodellen
• 26-06-2014
• leestijd 2 minuten
© Een meetpunt wordt geinstalleerd. Foto van Milieudefensie.
De lucht rond drukke verkeersaders is erg ongezond, blijkt uit metingen van Milieudefensie en burgers. Op alle honderd meetlocaties was de luchtkwaliteit zodanig dat gezondheidsrisico's kunnen ontstaan en op twaalf plekken werden zelfs de Europese normen overschreden. Ook blijkt de gemeten vervuiling soms hoger dan volgens modelberekeningen van het Rijk. Dat komt voor een belangrijk deel doordat gemeenten onjuiste gegevens aanleveren voor de modellen. Omdat die modelberekeningen het uitgangspunt zijn van het luchtbeleid, eist Milieudefensie dat de gegevens snel op orde komen. Gemeenten moeten bovendien stevig aan de bak om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Meetcampagne
Milieudefensie startte eind 2012 een landelijke meetcampagne waarbij bezorgde burgers een jaar lang de luchtkwaliteit in hun buurt konden meten. Op twaalf plekken blijkt de lucht nu viezer dan de Europese grenswaarden. Maar ook op de overige plekken, waar de norm wel gehaald werd, is er kans op gezondheidsrisico's als luchtwegaandoeningen of hart- en vaatziekten. De norm ligt namelijk veel hoger dan gezondheidsexperts verantwoord vinden.
Verkeer is op alle plekken de oorzaak van de ongezonde lucht. De twintig meest vieze plekken liggen allemaal rond drukke verkeersaders in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Schiedam. De luchtkwaliteit bleek het slechtst in de Javastraat in Den Haag, de Weesperstraat in Amsterdam en de Dorpsweg in Rotterdam.
Boetes voor ongezonde lucht
Luchtvervuiling is, na roken, de tweede vermijdbare doodsoorzaak in Nederland. Naast ernstige gezondheidsproblemen – en de bijbehorende kosten - levert luchtvervuiling vanaf volgend jaar nog een nieuw probleem op. Ivo Stumpe: “Vanaf 2015 moet Nederland aan de Europese luchtkwaliteitsnormen voldoen. Bij overschrijding volgen boetes. Alleen als gemeenten per direct hele stevige maatregelen gaan invoeren, zoals milieuzones voor alle oude diesels in alle grote steden, lagere maximumsnelheden op de smerigste plekken en versnelde introductie van elektrische voertuigen, kunnen ze dat heel misschien nog voorkomen. Maar dan zijn we er nog niet; gemeenten moeten zorgen dat de luchtkwaliteit overal ver ónder die normen komt. Pas dan krijgen hun inwoners echt gezonde lucht.”