LNV laat duurzaamheidskeurmerken onderzoeken
• 22-11-2005
• leestijd 1 minuten
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft het Landbouw Economisch Instituut (LEI) en Wageningen Universiteit & Researchcentrum (WUR) opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het effect van duurzaamheidskeurmerken op de aard en het aanbod van niet-duurzame producten.
Op de markt komt een aantal - al dan niet door de overheid geïntroduceerde - duurzaamheidslabels voor, zoals EKO, Milieukeur en Groene Koe. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze keurmerken ook indirect effect hebben: zonder direct te kiezen voor een keurmerk gaan ondernemers en consumenten zich toch duurzamer of 'groener' gedragen.
Grote bedrijven gaan soms ook zelf duurzaamheidscriteria opleggen aan hun toeleveranciers. Een voorbeeld is EurepGap, een initiatief van dertig Europese supermarktenketens die onder meer aan telers van groente en fruit uniforme eisen stellen op het gebied van voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu en sociale teeltaspecten.