Sfeerfoto van Vroege Vogels
Vroege Vogels
Vroege Vogels

Elke vrijdag vanaf 19.50u opnpo2

Elke zondag van 7 uur tot 10 uur op

Natuur, milieu, klimaat en dierenwelzijn in Nederland staan centraal. Als 'advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu' maakt Vroege Vogels zich al meer dan 40 jaar hard voor een groener Nederland.
Vroege Vogels

Kwaliteit duurzame keurmerken belangrijkst

2 nov 2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Schermafbeelding_2015-11-02_om_11.41.53.png
Burgers en politici maken zich er al jaren druk om dat het aantal keurmerken stijgt en stijgt. Milieu Centraal benadrukt vooral het nut van keurmerken als houvast voor de bewuste consument en is optimistisch: het aantal keurmerken zal afnemen wanneer producten duurzamer worden. Dit verduurzamingsproces is in volle gang en is niet meer te stoppen.
Keurmerkenwijzer
Milieu Centraal geeft op de Keurmerkenwijzer een redelijk dekkend overzicht van ongeveer 180 duurzaamheidskeurmerken, en -logo’s die door consumenten wellicht als keurmerk worden ervaren. “Dat zijn er veel, en dat levert verwarring op,” beaamt Ingrid Aaldijk van Milieu Centraal. Toch hebben ze nut: “Keurmerken bieden consumenten een houvast bij het kopen van een duurzaam product. Daarnaast werken keurmerken als aanjager van inkoopbeleid van supermarkten en standaarden van fabrikanten. Ze zorgen er dus voor dat ook de ‘mainstream’ producten verduurzamen.”
Een op drie let op keurmerken
Consumenten zien keurmerken als hulpmiddel voor duurzame consumptie, ondanks dat ze vaak niet precies weten waar het voor staat en of het keurmerk wel te vertrouwen is, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Milieu Centraal. Een op de drie consumenten let op keurmerken bij hun aankopen. Een twee keer zo grote groep consumenten let op duurzaamheidsaspecten in het algemeen bij hun aankopen, naast keurmerken zijn dat seizoensproducten, streekproducten en op duurzame verpakkingen.
Vergroten transparantie, verantwoording & bekendheid
Goede informatie voorziening aan consumenten over keurmerken is belangrijk. Consumenten hebben behoefte aan informatie, die makkelijk beschikbaar is (liefst op de winkelvloer) en goed begrijpelijk is. Een grotere bekendheid van robuuste keurmerken zorgt voor grotere aantrekkingskracht op zowel consumenten als bedrijven om zich aan te willen sluiten bij deze keurmerken. Daarmee wordt de aanwas van nieuwe fabrikantenlogo’s en keurmerken tegen gegaan, verwacht Milieu Centraal. Tegelijkertijd mag van fabrikanten en keurmerkeigenaren worden verwacht dat zij werken aan transparantie en verantwoording van hun keurmerk.
Bron: Milieu Centraal

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar