Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Klimaatneutraal klinkt mooier dan het is'

  •  
20-04-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_257075.jpg
De elektronicaketen BCC wil dat het hele bedrijf ‘klimaatneutraal’ gaat werken. De CO2-uitstoot die het bedrijf veroorzaakt, moet worden gecompenseerd door hetzij energiebesparende maatregelen, hetzij door te betalen voor bijvoorbeeld de aanplant van bomen. De klanten van BCC krijgen binnenkort een folder met besparingstips en energiezuinige apparaten worden in de winkel van een speciale sticker voorzien.
Dit prijzenswaardige initiatief illustreert het groeiende milieubewustzijn bij het bedrijfsleven. BCC is bepaald niet de enige onderneming die het milieu heeft ontdekt. Vooral sinds Al Gore zijn klimaatcampagne is begonnen, proberen steeds meer bedrijven en organisaties zich een milieuvriendelijke imago aan te meten.
De hamvraag is uiteraard of deze initiatieven daadwerkelijk bijdragen aan het tegengaan van de klimaatverandering. Helaas is dat lang niet altijd het geval. Zo biedt Eindhoven Airport luchtreizigers sinds kort de mogelijkheid de CO2-uitstoot te compenseren door de aanplant van bomen. Autofabrikant Daihatsu lokte kopers door gedurende een jaar compensatie voor de CO2-uitstoot van hun nieuwe auto aan te bieden.
Deze initiatieven hebben meer weg van een aflaat dan van een milieumaatregel. Vliegen en autorijden zijn per definitie milieubelastende activiteiten en niet alleen als het gaat om de luchtvervuiling. Bomen planten voor een vliegreis of de aanschaf van een auto kan de indruk wekken dat wie een paar tientjes extra op tafel legt onbekommerd in het vliegtuig kan stappen of het gaspedaal nog eens extra diep kan intrappen. Hier dreigt hetzelfde effect als bij de introductie van de spaarlamp: in plaats van dat dit leidde tot een lager stroomverbruik, gingen consumenten ertoe over nu ook lampen op te hangen op plaatsen die voorheen niet werden verlicht.

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor