Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Klimaatkaart Rabobank naast Greencard Visa op de markt

  •  
10-10-2006
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Alle houders van een creditcard bij de Rabobank gaan meewerken aan het tegengaan van klimaatverandering. Samen met het Wereld Natuur Fonds (WNF) krijgen ze vanaf volgend voorjaar een zogeheten klimaatkaart van de Rabobank. De bank geeft voor de aankopen van 400.000 leden subsidie aan een aantal klimaatprojecten.
Rabobank zegt eigen onderzoek te hebben gedaan waarin de klanten aangeven heel blij te zijn met de komst van de klimaatkaart. Dit hadden ze niet verwacht. "Ze zien de bank niet als een bank met een geweten", zegt woordvoerder Franscé Verdeuzeldonk van Rabobank. De bank deelt de klimaatkaart uit aan iedereen die nu een creditcard heeft. "Het maakt niet uit of ze hem willen of niet", aldus de bank.
Klimaatprojecten
Het Wereld Natuur Fonds zoekt voor de bank klimaatprojecten uit om klimaatverandering tegen te gaan. Het gaat om projecten die voldoen aan de zogeheten Gold Standard, een pakket aan eisen dat onder anderen het WNF zelf heeft opgesteld. De Rabobank gaat geld verstrekken aan deze duurzame energie projecten. Ze werken vooral in ontwikkelingslanden op basis van zon, wind, water en biomassa.. Er wordt lokaal energie opgewekt met schone technologie voor de lokale bevolking.
De uitgaven die de klimaatkaarthouders doen, worden omgerekend tot een hoeveelheid CO2, het gas dat zorgt voor extra broeikaseffect. Alles wat met de kaart wordt gekocht heeft energie gekost voor productie en transport en daarmee CO2 in de lucht gebracht. Deze hoeveelheid wordt omgezet in een bedrag dat wordt besteed aan de selectie van projecten door het WNF. Het gaat om zo'n 1 à 2 miljoen euro per jaar die de bank zelf voor zijn rekening neemt.
Voorkomen of compenseren
In Nederland bestaat al Greencard Visa, een creditcard die alle aankopen in CO2 compenseert. De klanten van de Rabobank zeggen deze kaart niet te kennen. De bank zelf vindt hem geen concurrentie. "Dat klinkt arrogant, maar we vertrouwen op eigen kracht. Wij gaan met onze kaart projecten steunen die CO2 voorkomen. De Greencard compenseert CO2 achteraf", zegt Verdeuzeldonk van de Rabobank.
Directeur Warner Philips van Greencard Visa is niet zo verbaasd over de relatieve onbekendheid van zijn product bij Raboklanten. Zijn creditcard is in de markt gezet zonder een grote publiciteitscampagne. Hoeveel deelnemers er zijn, wil Philips niet zeggen uit concurrentieoverwegingen, maar wel dat het aantal Greencard Visa houders een beetje kleiner is dan de 400.000 klimaatkaarthouders van Rabo.
Geweldig
Warner Philips is vreemd genoeg blij met de komst van de klimaatkaart. "We vinden het geweldig, in één woord geweldig", zegt hij. Als directeur van Tendris, het bedrijf dat de Greencard Visa ontwikkelde, ziet hij in de klimaatkaart het bewijs dat duurzame activiteiten levensvatbaar zijn. "In elke sector kan 'duurzaam' rendement opleveren", zegt Philips. Tendris heeft ook aan Rabo adviezen gegeven.
Philips vergelijkt de bestedingen aan duurzame projecten per kaarthouder door beide bedrijven. Rabo komt op 5 tot 10 euro per jaar per deelnemer. Greencard Visa zegt dat zij per deelnemer het dubbele besteden aan het klimaat. De bedragen gaan naar klimaatcompensatie - 'bomen planten' - maar ook naar projecten voor duurzame energie. Binnenkort hoopt het bedrijf de internationale markt op te gaan.
Aspiraties
Rabobank zijn aspiraties reiken ook ver. De bank wil de meest groene bank van Nederland zijn. Zo brengen ze steeds meer groene financiële producten. Een nieuw hoofdkantoor in Utrecht voor de bank moet het meest duurzame gebouw van Nederland worden. "Klimaatverandering heeft een groot effect, we kunnen het ons niet veroorloven daar slordig mee om te gaan", zegt woordvoerder Franscé Verdeuzeldonk.
Bron: Milieucentraal

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor