Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Klant stelt doggybag op prijs

  •  
07-09-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
restaurant.jpg
Als restaurants een doggybag aan zouden bieden, zou 68 procent van hun klanten daar gebruik van maken. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, onderzoeksbureau CREM en restaurantwebsite iens.nl.
Jaarlijks wordt naar schatting voor 235 miljoen euro aan voedsel weggegooid in de horeca. Het onderzoek geeft antwoord op de vraag of de consument rekening houdt met duurzaamheid bij het uit eten gaan. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vier consumenten regelmatig zijn bord niet helemaal leeg eet in een restaurant, bij bijna de helft gebeurt dat soms. Zij laten 10 tot 30 procent van hun gerecht liggen.
Doggybag
Om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan, kan een restaurant een doggybag aanbieden (restant van de maaltijd, netjes verpakt), of verschillende portiegroottes. De consument vraagt nog niet actief naar de doggybag, omdat dit niet gebruikelijk is in Nederland. Een meerderheid (68 procent) van de consumenten zou er wel gebruik van maken, als dit werd aangeboden. Evenals dat zij positief staan tegenover het zelf samenstellen van de (hoeveelheid van de) bijgerechten en het tijdig annuleren van een reservering.
Hoewel de kwaliteit van eten en de sfeer van het restaurant voor de consument het belangrijkste zijn, is voor de meerderheid van de consumenten de duurzaamheid (op het gebied van voeding) ook erg belangrijk. 81 procent wil ook best wat meer betalen voor duurzame producten.
Bron: Milieu Centraal

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor