Klachten geluidsoverlast Schiphol kwestie van vertrouwen
• 18-12-2006
• leestijd 2 minuten
Om het aantal klachten over geluidsoverlast rond luchthaven Schiphol echt te verminderen, is het zaak dat omwonenden meer vertrouwen krijgen in de overheid en in Schiphol. Dat adviseert het Ruimtelijk Planbureau (RPB) in de maandag verschenen studie Geluid rond luchthavens.
Volgens de onderzoekers is er bij Schiphol minder geluidshinder dan bij vergelijkbare vliegvelden in Londen, Parijs en Frankfurt. Toch ervaren omwonenden van Schiphol meer hinder dan mensen die in de buurt van de andere luchthavens wonen.
,,Een belangrijke verklaring voor deze hinder is de gebrekkige communicatie. Zo wordt rond Schiphol een ondoorzichtig systeem van handhavingspunten gehanteerd om paal en perk te stellen aan het geluid'', aldus het RPB. Ook zouden omwonenden meer inspraak moeten krijgen bij het gebruik van de luchthaven, iets dat in het buitenland al gebeurt.
Tussen 1996 en 2005 nam het aantal vluchten op Schiphol toe terwijl de geluidsproductie afnam, aldus de onderzoekers. De geluidsvermindering bleef echter wat achter bij die van andere internationale luchthavens. Dat komt doordat er veel oudere en daardoor lawaaiige toestellen worden ingezet terwijl ook vaker 's avonds en 's nachts wordt gevlogen.
Schiphol-directeur G. Cerfontaine zei eerder dit jaar al dat Schiphol 200 miljoen euro wil steken in een leefbaarheidsprogramma voor omwonenden. Met dat geld zouden bijvoorbeeld omwonenden kunnen worden uitgekocht die willen verhuizen vanwege geluidsoverlast of voorzieningen worden bekostigd die nodig zijn om de geluidshinder te verminderen.
Een woordvoerder van Milieudefensie stelt dat de overheid duidelijk moet zijn in het beleid rond de geluidsoverlast. ,,Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn als je het vertrouwen wil herstellen.'' Hij ziet het als een taak voor het nieuwe kabinet om paal en perk te stellen aan de geluidshinder. ,,De overheid zal moeten erkennen dat Schiphol niet in het oneindige kan doorgroeien.''
Bron: ANP