Eén loket voor milieuklachten
• 06-10-2006
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse burger die een milieuklacht wil indienen, hoeft voortaan niet meer te weten bij welke instantie hij moet zijn. De nieuwe website milieuklachten.nl verwijst de klacht automatisch door. Vanaf 3 oktober helpt milieuklachten.nl mensen bij het indienen van hun milieuklachten.
Er wordt in Nederland jaarlijks door veel burgers over het milieu geklaagd. Geluidsoverlast, stankoverlast, afval lozingen, wateroverlast, maar ook hondenpoep zijn voorbeelden van milieuklachten. Milieu is daarmee, naast onderwerpen als veiligheid en gezondheidszorg, één van de onderwerpen waarover de Nederlander zich het meest druk maakt. Dit is op zich niet vreemd, want we wonen, werken en recreëren immers allemaal dagelijks in het milieu.
Er zijn in Nederland ruim 500 overheidsinstanties waar milieuklachten worden gemeld. Burgers hebben moeite om te bepalen bij welk overheidsloket zij moeten zijn. Gemeente, provincie, waterschap, waar liggen de grenzen precies? Daardoor worden veel klachten verkeerd geplaatst. Deze situatie is slecht voor het milieu. Want als milieuklachten niet direct bij de juiste instantie terechtkomen, duurt het langer voordat ze uiteindelijk worden opgelost.
Door de klager/melder te vragen naar specificaties van de klacht (de aard, de locatie en mogelijke veroorzaker) weet de internetsite naar welk overheidsorgaan de klacht moet worden gestuurd. De klacht wordt volledig automatisch per e-mail verzonden naar de juiste overheid. Dit is een gratis dienstverlening.
Na een succesvolle pilot in de provincie Gelderland is de website milieuklachten.nl sinds 3 oktober 2006 in heel Nederland te gebruiken.