Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Klacht ingediend tegen 'misleidende' reclame Shell

  •  
12-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
149 keer bekeken
  •  
studenten

Studenten VU Climate and Sustainability Law Clinic

© Greenpeace / David Jo Bradley

Studenten hebben bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Shell. Volgens de rechtenstudenten van de Vrije Universiteit Amsterdam is het misleidend dat Shell belooft de CO2-uitstoot van klanten te compenseren. Die claim zou het olie- en gasbedrijf nooit waar kunnen maken.

In de reclamecampagne van Shell wordt beweerd dat de CO2-uitstoot van de kilometers die de klant rijdt, met het betalen van een extra eurocent per liter brandstof wordt gecompenseerd. "De CO2-compensatie die Shell aanbiedt, schiet op veel punten te kort en is bovendien onzeker", zegt student Lisa van Langen.

Totaalverbod op fossiele reclame

Een van de beloftes van Shell is om bossen in Peru te beschermen tegen kap. "Wij tonen aan dat dit bos ook in de jaren voordat Shell dat bos beschermde niet werd gekapt", aldus Van Langen. "Bovendien nemen de bossen, door klimaateffecten, steeds minder CO2 op en zou het bos kunnen afbranden."

Reclame Fossielvrij en Greenpeace Nederland steunen de aanklacht van de studenten en pleiten voor een totaalverbod op fossiele reclame. De gemeente Amsterdam maakte in december al bekend te gaan onderzoeken of het dat soort reclame kan weren uit de publieke ruimte.

Greenwashing

“Wat Shell doet is greenwashing ten top en dat moet stoppen", aldus aldus Meike Rijksen van Greenpeace Nederland. "In plaats van zelf iets aan hun zeer vervuilende product of dienst te veranderen, wast Shell z’n vuile imago groen en legt het alle verantwoordelijkheid bij de consument. Dat is onacceptabel.” En Femke Sleegers, campagnecoördinator Reclame Fossielvrij concludeert: “Door klanten wijs te maken dat ze met slechts 1 cent hun CO2-uitstoot kunnen afkopen, strooit Shell mensen zand in de ogen. Dat tonen de studenten vakkundig aan."

In de aanklacht valt verder te lezen dat volgens Shell zelf de projecten met betrekking tot ‘het planten van bomen’ geen onderdeel uitmaken van het CO2-compensatieproduct. Op de campagnewebsite promoot Shell echter nadrukkelijk de samenwerking met Staatsbosbeheer en het planten van bomen, al vloeit de extra eurocent per verkochte liter brandstof op geen enkele manier terug naar de aanplant van bos of naar Staatsbosbeheer.

Shell was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.