Kipcampagne niet 100 procent oké
• 30-09-2008
• leestijd 2 minuten
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier maandag een beetje gelijk gegeven met zijn klacht over de volgens Wakker Dier misleidende campagne voor kippenvlees. De bewuste kipcampagne bestaat behalve uit radiospots ook onder meer uit posterreclames in vakbladen.
De dierenwelzijnorganisatie vindt dat in de campagne 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees' ten onrechte wordt gesteld dat al het kippenvlees dat in Nederland wordt verkocht, 100 procent oké is. De RCC kan zich daarin vinden, aangezien een op de drie kipfilets besmet is met bijvoorbeeld salmonella.
Wakker Dier vindt de uitspraak een klap in het gezicht van de Europese Commissie, aangezien de campagne voor de helft (3 miljoen euro) wordt bekostigd via EU-subsidies. En: ,,Deze zomer nog stelden de EU en het ministerie van Landbouw dat de campagne 'objectieve en volledige informatie' verstrekte over voedselveiligheid en dierenwelzijn''.
Het Productschap Pluimvee en Eieren PPE is niet tevreden met het oordeel van de Reclame Code Commissie, maar gaat niet in beroep. De bewuste zin staat in de posterreclame en die is niet bedoeld voor consumenten. Dit onderdeel is bovendien inmiddels afgerond, waardoor een hoger beroep niet zinvol is, meldt de PPE.
De organisatie wijst erop dat de RCC maar ,,één zin uit de vele advertenties onjuist vindt''. ,,De RCC vindt 100 procent te absoluut, maar wijst de klacht van Wakker Dier verder af. De advertentie is verder akkoord volgens de Reclame Code.''
Wakker Dier voerde deze zomer ook een tegencampagne onder het motto 'Kip, het meest mishandelde stukje vlees'. Daarbij werd verwezen naar de beperkte ruimte waarin een slachtkip haar leven slijt.
Bron: ANP