Wakker Dier start vandaag een nieuwe campagne in landelijke dagbladen om Albert Heijn te overtuigen kippenwelzijn serieus te nemen. In mei introduceerde AH met veel tam tam een nieuwe kip die nauwelijks een beter leven heeft dan de plofkip. De nieuwe kip groeit minder hard maar wordt met 19 dieren op een vierkante meter gepropt. Vooral de groeisnelheid en dichtheid in de stal hebben grote invloed op het welzijn van de kippen. Zo is meer dan de helft van de plofkippen kreupel door gewrichtspijn en voetzweren.
Doorbraak
Jumbo introduceerde deze maand een kip die wél een aanzienlijk beter leven krijgt met daglicht en 41% meer ruimte dan de AH-kip. Hoewel deze kip nog geen Beter Leven ster verdient, ziet Wakker Dier dit als een doorbraak voor kippen in supermarktenland. Wakker Dier wil dat marktleider AH ook serieus aan een oplossing voor het plofkippenleed gaat werken.
Campagne
Wakker Dier lanceert momenteel de campagne 'Jumbo hakt Albert Heijn in de pan', die de komende weken meerdere malen in AD, Volkskrant, Metro en Telegraaf plaatst zal worden.