klimaat.
Dat blijkt maandag uit een representatief onderzoek van het
onderzoeksbureau Intomart in opdracht van het NOS Jeugdjournaal. Van de kinderen
geeft 59 procent aan vaak (5 procent) of soms (54 procent) bang te zijn vanwege
de klimaatproblemen. Een grote meerderheid, 67 procent, wil graag iets doen aan
de klimaatproblemen, maar de kinderen weten niet precies hoe dat moet.
Zo
wordt onnodig veel stroom gebruikt doordat 47 procent van de kinderen de
televisie na het kijken niet uit zet. Van die 47 procent zet 29 procent de
televisie in de stand-by positie. Ook de computer blijft na gebruik door 29
procent van de ondervraagde kinderen aanstaan. Slechts 14 procent zet de
computer in de stand-by stand. Een grote meerderheid, 62 procent, doucht niet
korter vanwege het milieu. Van de kinderen zegt 22 procent dat zij hier wel
rekening mee houdt, 16 procent weet het niet.
Een positieve uitslag komt
naar voren wanneer wordt gevraagd of de kinderen als het koud is eerder een trui
aandoen of de kachel aanzetten. Maar liefst 74 procent kiest voor de warme trui,
15 procent zet de kachel wat hoger.
Door al het nieuws over het klimaat
is 43 procent beter op het energiegebruik gaan letten. Voor 32 procent heeft de
berichtgeving geen invloed. De kinderen verkrijgen informatie over het klimaat
voornamelijk door de televisie (53 procent). Een goede tweede met 30 procent is
de school. De krant of het tijdschrift (11 procent) en internet (4 procent)
spelen als informatiebron een kleine rol.
Het NOS Jeugdjournaal besteedt
deze week extra aandacht aan het klimaat in aanloop naar de wereldwijde
klimaatactiedag (Live Earth) aanstaande zaterdag.
Bron: ANP