Het is niet mogelijk Schiphol gelijktijdig te laten groeien, de geluidsoverlast in het gebied dat direct aan de luchthaven grenst, op niveau te houden én de geluidsoverlast in het gebied daarbuiten aanzienlijk te verminderen.
Dat blijkt uit een rapport dat het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) woensdag heeft uitgebracht. Het schetst de opties voor toekomstig Schipholbeleid. Het kabinet heeft in april voorstellen daarvoor gedaan. De Tweede Kamer wijdt er donderdag een hoorzitting aan, met deskundigen zoals het MNP, omwonenden, bestuurders en de luchtvaartsector zoals Schiphol en KLM.
De conclusie van het MNP is dat de ontwikkeling van de 'mainport' Schiphol, gelijkblijvende bescherming van het 'binnengebied' dicht tegen de luchthaven aan én substantiële verbetering in het 'buitengebied' ,,niet alle drie gelijktijdig haalbaar'' zijn.
Een andere opvallende conclusie is dat de door het kabinet voorgestelde 'saldering' ofwel flexibelere geluidsnormen, waarbij het directe omliggende gebied beschermd blijft, ,,niet de beoogde groeimogelijkheden voor het vliegverkeer biedt''.
Vorig jaar wees MNP-onderzoek uit dat een aanzienlijke groei van het luchtvaartverkeer binnen de huidige milieunormen van Schiphol mogelijk is. Maar dan kan de geluidsoverlast in het zogeheten buitengebied, het gebied dat niet direct aan Schiphol grenst maar wel de gevolgen van het vliegverkeer ondervindt, niet worden verminderd.
Een andere mogelijkheid is een verdere groei van het aantal vluchten tot 600.000 in 2020, en de overlast in het buitengebied te verminderen. Het aantal mensen dat kampt met geluidsoverlast, zakt met 45.000 en het aantal dat niet meer slecht slaapt, met 60.000. Maar voor de directe omwonenden zal dan de herrie groter zijn dan nu is toegestaan, aldus het MNP nu.
In dit binnengebied zijn de herrie en de risico's voor het vliegverkeer het hoogst, maar er woont slechts 2 tot 3 procent van alle mensen die hinder van Schiphol ondervinden.
Met relatief goedkope maatregelen zoals stillere aanvliegroutes, het inzetten van geluidsarmere vliegtuigen en beperkt minder nachtvluchten kan de geluidsoverlast rond Schiphol worden verminderd.
Een grotere geluidsreductie (boven 3 decibel) betekent hogere kosten - variërend van een duurder ticket tot extra kosten voor reizen naar andere luchthavens - voor de ,,zeer grote groep Nederlandse luchtreizigers dan de baten hiervan voor de omwonenden''. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een woensdag verschenen studie Geluidsnormen voor Schiphol.