Kabinet: geen kilometerheffing voor 2012
• 15-06-2007
• leestijd 2 minuten
Het kabinet neemt gas terug bij de invoering van een landelijke kilometerheffing. Balkenende IV committeert zich aan wegbeprijzing, maar kiest voor een geleidelijke aanpak.
Dat blijkt uit het donderdag gepresenteerde beleidsprogramma, dat een uitwerking is van het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie. Niet langer wordt gesproken van de invoering van een heffing nog in deze kabinetsperiode, eventueel gefaseerd, maar van ,,een eerste betekenisvolle, uitvoerbare en onomkeerbare stap''.
Over deze eerste stap neemt het kabinet na de zomer een besluit, staat in het document, zonder verdere bijzonderheden.
De coalitie wil zich houden aan het advies van de commissie-Nouwen. Een brede groep organisaties pleitte daarin voor een variabele kilometerprijs (naar tijd, plaats en milieukenmerken van de auto) in 2012. ,,Het kabinet neemt het eindbeeld van het platform-Nouwen over'', heet het.
Automobilisten hoeven geen autobelastingen meer te betalen als de kilometerprijs een feit is. Dat moet wel samen op gaan. ,,Het moet een eerlijk systeem zijn'', benadrukte verkeersminister Camiel Eurlings donderdag.
Duidelijk werd dat hij niet geconfronteerd wil worden met falende technische systemen, zoals het ERTMS-spoorbeveiligingssysteem. De problemen daarmee zorgen keer op keer voor vertraging bij het prestigieuze HSL-Zuid-spoorproject. De openingsdatum is zelfs onzeker. ,,Ik probeer te leren van fouten in het verleden'', zei Eurlings. ,,Ik wil niet de minister zijn die grootse plannen niet heeft waargemaakt.''
De HSL-Zuid is stukken duurder dan gepland. Dat geldt in mindere mate ook de Betuwegoederenspoorlijn die zaterdag een half jaar later dan voorzien officieel in gebruik wordt genomen. Die ervaringen stemmen de minister bitter: ,,In Nederland worden technische en financiële risico's onderschat. In die fout wil ik niet stappen.''
Bron: ANP