Sfeerfoto van Vroege Vogels
Vroege Vogels
Vroege Vogels

Nieuwe seizoen start 26 maart 2021npo2

Elke zondag van 7 uur tot 10 uur op

Natuur, milieu, klimaat en dierenwelzijn in Nederland staan centraal. Als 'advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu' maakt Vroege Vogels zich al meer dan 40 jaar hard voor een groener Nederland.
Vroege Vogels

'Kaalslag verbreding Ring Utrecht is niet te compenseren'

5 sep 2018
  •  
leestijd 2 minuten
amelisweerd_202_5B4_5D.jpg
Het Rijk heeft dinsdag 3 september een aanvullend tracébesluit gepubliceerd van de voorgenomen verbreding van de Ring Utrecht. De reden voor het nieuwe besluit is dat Rijkswaterstaat nog veel meer bomen (28 hectare oftewel meer dan 40 voetbalvelden) blijkt te moeten kappen voor de verbreding.
Nu blijkt dat deze nieuwe kaalslag niet meer is te compenseren. Het was de bedoeling dat nieuwe bomen na de verbreding binnen hetzelfde gebied zouden terugkomen. Dat blijkt niet mogelijk. Het Rijk stelt nu voor om 14 hectare in Haarzuilens bij te planten of bij IJsselstein. Er worden dan volwassen bomen en bosplantsoenen worden vervangen door wat jonge aanplant. Het wordt nu een schijnvertoning waar links en rechts wat vlakjes op de kaart worden ingevuld. Dat blijkt ook uit de nieuwe beoordeling van de maatregel in het kader van de Milieu Effectrapportage (MER). Die verschuift van negatief (-) naar zeer negatief (--).

Slechte luchtkwaliteit

De plannen voor de verbreding van de Ring dateren al van tien jaar geleden. Het Rijk blijft echter vasthouden aan een 1,2 miljard euro kostende verbreding van de A27 tot 2x7 rijstroken. Naast een toenemende verkeersoverlast voor de stad Utrecht en een aanslag op de gezondheid van bewoners door de slechte luchtkwaliteit betekent het opnieuw een aanslag op het natuur- en recreatiegebied Amelisweerd.
De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners-, natuur- en milieu-organisaties samenwerken, heeft tegen het in 2016 vastgestelde tracébesluit beroep aangetekend bij de Raad van State. Behandeling van het beroep is uitgesteld in afwachting van het oordeel van het Europees Hof over de Nederlandse stikstofwetgeving.

Andere keuzes

De Kerngroep vindt dat het hoog tijd wordt voor andere keuzes. Zij vinden dat je files niet bestrijdt met meer asfalt, dan raken de afslagen naar de stad nog meer verstopt. Zowel de luchtkwaliteit als de doorstroming zijn daarnaast gebaat met een maximum snelheid van 80 km/uur op de Ring; dan is de verbreding van de bak in Amelisweerd ook niet nodig.
Gemeente en provincie slaan al een andere weg in en kiezen voor een ambitieuze schaalsprong voor openbaar vervoer en fiets. Die omslag is ook heel nodig voor een effectieve klimaataanpak: in de provincie Utrecht vormen verkeer en vervoer de grootste bron van CO2 uitstoot. Kerngroep Ring Utrecht roept Rijk, provincie en de gemeente Utrecht op samen die omslag te realiseren.
Bron: Kerngroep Ring Utrecht
Beluister de podcast van Oostkrant (onafhankelijke krant van Utrecht-Oost) met Jos Kloppenborg.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

avatar
annewolf5 sep 2018 - 17:41

Er zijn toch veel meer andere oplossingen! Wat te denken van andere werktijden? Verplicht samen naar zelfde bedrijven/ werkzaamheden rijden? Inderdaad 80 km zone! Utrecht wordt steeds voller en drukker en smeriger! Hoezo groene stad? Straks lopen we allemaal met zuurstofmaskers! En dan de dieren, wie denken aan alle dieren die hun habitat kwijt raken, dood worden gereden, uit sterven? En die prachtige bomen, ik wordt hier zo verdrietig en heel  boos van! Het te gek voor woorden, is het allemaal weer een ego/ euro kwestie? En denken ze nu echt dat het probleem zo wordt opgelost! Ik zeg NEE, het lost niets op, en denk eens aan wat de mensen zelf willen, dit dus NIET! Dit is geen democratie, dit is doordram gedrag wat héél véél geld kost die wel een betere bestemming zou kunnen hebben!