Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Jongeren vinden duurzaamheid van merken belangrijk

  •  
29-11-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
296 keer bekeken
  •  
Rank-a-Brand.jpg
Meer dan de helft van de jongeren vindt het belangrijk om groene producten te kopen. Dat blijkt uit onderzoek door Rank a Brand onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. De score van een merk komt echter niet altijd overeen met het beeld wat jongeren van het merk hebben. Ook weet de helft van de jongeren niet goed waar zij op kunnen letten tijdens hun koopgedrag en lopen de opvattingen over wat duurzaamheid inhoudt uiteen.
 
Wat is duurzaam?
Jongeren hebben verschillende associaties bij duurzame merken: 45% denkt daarbij aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis. Hoewel de meeste jongeren de voorkeur geven aan het kopen van duurzame merken, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren niet weet waar ze op moeten letten.
Impact
Rank a Brand definieert duurzaamheid op basis van arbeidsomstandigheden en de impact op klimaat en milieu. Middels een online onderzoek onderzocht zij hoe transparant merken hierover communiceren. Voor elke productsector zijn specifieke criteria gesteld om de prestatie van een merk te vergelijken.
Imago en feiten
Het imago van een merk kan anders zijn dan beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl Rank a Brand het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label. Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie op dat punt met elkaar overeen komen zijn er ook.Het submerk ‘Puur en Eerlijk’ van Albert Heijn, scoort onder 63% van de jongeren een duurzaam imago en ontving al eerder het A-label van Rank a Brand.
Mobiele app
Om het consument makkelijk te maken een verantwoorde aankoop te doen, is de website van Rank a Brand nu ook geschikt voor mobiel en als app beschikbaar voor iPhone en Android. Zo kan tijdens het shoppen snel worden nagegaan hoe het staat met de duurzaamheid van het merk.
Bron: Rank a Brand
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor