Steeds meer jongeren komen nauwelijks in aanraking met de natuur. Gevreesd wordt dat de volgende generatie geen idee meer zal hebben wat haar plek in het ecosysteem is. Niet alleen raken ze vervreemd doordat steden steeds meer groen verliezen, ook op school wordt al jaren minder aandacht besteed aan de natuurlijke omgeving.
Dat het al vroeg misgaat bij kinderen blijkt uit het feit dat ze koeien paars kleuren. Een beeld dat is ontstaan door de Milka reclames. Ook het besef dat vlees van dieren afkomstig is, is bijna bij niemand doorgedrongen.
Het IVN is een belangenorganisatie die de mensen meer wil betrekken bij de natuur. Directeur Van Dalen zegt dat Nederland meer moet investeren in het ecologisch onderwijs. Hierbij denkt hij aan excursies naar een boerderij, tuintjes op school en opdrachten uitvoeren buiten de schoolomgeving. Dit draagt bij aan een betere beleving van de natuur in de omgeving van kinderen. "De kennis is ruim aanwezig in ons land, bij ondermeer boeren, natuurcentra en boswachters, maar daar moeten ze wel de gelegenheid voor krijgen.", aldus Van Dalen. Daarnaast pleit hij voor meer in de leefomgeving. "Eigenlijk moet iedereen binnen vijfhonderd meter van zijn voordeur een groene plek hebben."