Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Inversteerders willen openheid over impact op het milieu

  •  
17-06-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Europa euro geld dollar

© Bron Pixabay

Een groep van 88 grote investeerders, goed voor bijna 10.000 miljard dollar aan beleggingen, richt de pijlen op dik 700 bedrijven die niet transparant genoeg zouden zijn over hun impact op het milieu. In Nederland gaat het om beursuitbater Euronext, speciaalchemiebedrijf DSM, kunstmestbedrijf OCI, Shell en Unilever.
In een speciale campagne worden de bedrijven opgeroepen om de gevraagde informatie openbaar te maken via een speciaal platform, genaamd CDP (Customer Data Platform). Dat platform wordt nu al gebruikt door circa 7000 bedrijven.

Transparantie over duurzaamheid

"Sommige bedrijven zeggen misschien al veel in hun eigen duurzaamheidsverslagen, maar dat is niet voldoende", zegt Emily Kreps, bestuurder bij CDP. "Beleggers en de bredere markt hebben behoefte aan transparantie in de vorm van consistente, vergelijkbare en relevante statistieken."
Afgelopen jaren werd al op een soortgelijke manier campagne gevoerd. Toen deden er alleen nog wat minder investeerders mee en werden er minder bedrijven aangesproken. Andere concerns waartegen de actie is gericht zijn bijvoorbeeld oliegiganten ExxonMobil, BP en Chevron, webwinkelreus Amazon, autobouwer Volvo en het Russisch-Nederlandse internetbedrijf Yandex. Tot de bij het initiatief betrokken investeerders horen onder meer HSBC Global, Environment Agency Pension Fund, NN Group, KLP en Washington State Investment Board.
Bron: ANP

Meer over:

milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor