Restaurant
Instock
is ontstaan uit een innovatiewedstrijd binnen Albert Heijn. De vier oprichters wilden iets doen met de reststromen van supermarkten. Enkele tientallen Albert Heijn's leveren nu aan Instock. De voedselproducten die over blijven doordat ze lichte beschadigingen hebben, niet verkocht worden of over de versdatum heen zijn worden naar een distributiecentrum in Zaandam gebracht. En dezelfde dag nog gaat het na sortering naar drie Instock restaurants in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Tot nu toe worden alleen producten van AH afgenomen. In de toekomst zouden ze graag zien dat ook andere restaurants zich aansluiten bij het initiatief en voedsel-reststromen gaan afnemen. Ook willen ze alle spelers in de keten (producten, supermarkten en consumenten) oproepen om mee te doen en hun reststromen te gaan hergebruiken.
Een derde van ons voedsel wordt weggegooid. De reststromen ontstaan al bij de producenten (boeren, telers en fabrieken) door o.a. de verkeerde maat of overschot. Daarna blijven ook de supermarkten zitten met veel voedselrestproducten maar de grootste verspiller is de consument. 42% van onze dagelijkse voedselconsumptie wordt weggegooid. Dat is 47 kilo per persoon per jaar. Naast het verspilde voedsel is dit ook verlies van energie, water en CO2 dat gebruikt is voor de productie, transport en verpakking van deze producten. In januari roept Instock consumenten op om mee te doen met de
Instock Challenge
om een maand lang geen voedsel te verspillen.