In 2014 alle babyvoeding plofkip-vrij
• 25-06-2013
• leestijd 2 minuten
Vanaf begin 2014 zal er in Nederland geen potje babyvoeding meer te krijgen zijn met plofkip. Na Olvarit, Bonbébé en de huismerken van Etos en Kruidvat, laten ook supermarkten Albert Heijn en Jumbo weten dat de babyvoeding van eigen merk plofkip-vrij wordt. Albert Heijn vervangt eind oktober alle potjes babyvoeding van AH huismerk door de ‘Puur en Eerlijk’ biologische variant. Jumbo gaat vrije-uitloopkip gebruiken. Begin 2014 zal Jumbo deze wijziging in alle winkels hebben doorgevoerd. Wakker Dier is enorm blij: “Door deze stap krijgen enorm veel kippen een beter leven! We vinden het een logische stap voor de babyvoedingproducenten, want voor baby’s wil men toch alleen de beste ingrediënten en niet de goedkoopste. We hopen dat andere fabrikanten hierdoor ook wakker worden, en beseffen dat de goedkope plofkip steeds minder wordt geaccepteerd”.
Plofkip
Omdat zij door hun explosieve groei en slechte levensomstandigheden een zwak lichaam hebben dat vatbaar is voor ziektes, krijgen plofkippen veel antibiotica. Hoewel er – op aandringen van overheid en het RIVM – wordt gewerkt om het antibioticagebruik terug te dringen, krijgt een plofkip nog steeds erg veel antibiotica in zijn korte leven. Kippen met één Beter Leven ster groeien langzamer en hebben daardoor veel minder last van de welzijnsproblemen waar plofkippen mee kampen, zoals kreupelheid, gewrichtspijn en voetzweren. Ook hebben deze kippen meer ruimte, daglicht en een overdekte uitloop met frisse lucht. Ze krijgen veel minder antibiotica toegediend, omdat ze simpelweg gezonder zijn. Bij biologische dieren is het gebruik van antibiotica aan strenge regels onderhevig.
Resistente bacteriën
Het hoge antibioticagebruik in de vee-industrie is één van de grootste oorzaken van het ontstaan van resistente bacteriën, zoals ESBL en MRSA. Deze resistente bacteriën zijn onder andere terug te vinden op vlees. Zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat 99% van al het kippenvlees was besmet met ESBL, 40% van het kalfsvlees en 13% van de biefstukken. De Consumentenbond ziet antibioticaresistente bacteriën als een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid. Door te kiezen voor diervriendelijkere producten kunnen bedrijven en consumenten bijdragen aan het terugdringen van dit probleem. De Academische ziekenhuizen en negen regionale ziekenhuizen besloten al om de plofkip in de patiëntenmaaltijden te zullen gaan vervangen door meer verantwoorde kip.
Campagne ‘Stop de plofkip’
Wakker Dier voert sinds het voorjaar van 2012 campagne voor een beter leven voor de kip. Veel bedrijven gaven sindsdien aan binnen 1 à 2 jaar over te schakelen op kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. De omschakelaars zijn onder andere Unilever, supermarkt Deen, Struik en veel ziekenhuizen. Wakker Dier blijft campagne voeren totdat de plofkip helemaal uit het schap is verdwenen. De grootste plofkipverkopers van Nederland zijn de supermarkten Albert Heijn en Jumbo.
Bron: wakker Dier