Na Jamin, Lidl en HEMA heeft nu ook Albert Heijn toezeggingen gedaan op het gebied van duurzame chocoladeletters. In 2010 legt de grootste supermarktketen van Nederland alleen nog maar eerlijke en duurzame chocoladeletters van het eigen huismerk in de schappen. Dat liet Albert Heijn dinsdag weten.
De winkelketen reageert daarmee op een kritisch rapport van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib. Daaruit bleek onlangs dat 85 procent van de chocoladeletters wordt gemaakt uit cacao waarvoor boeren een slechte prijs krijgen of dat ze moeten werken onder slechte arbeidsomstandigheden.
Albert Heijn belooft verder dat uiterlijk in 2015 alle chocoladeproducten van het huismerk met duurzame chocolade zullen zijn bereid. Het gaat dan om bijvoorbeeld bonbons, zogeheten zeebanket en bepaalde koekjes. Wat betreft chocoladeletters kunnen klanten nu ook al voor duurzame letters kiezen. Maar dan gaat het om een luxer huismerk van AH en alleen om de letters M, S en P.