'Hoogste tijd voor klimaatwet'
• 15-06-2007
• leestijd 2 minuten
Milieudefensie vindt dat de 100-dagenplannen van het kabinet inspirerende ideeën biedt, maar helaas te veel blijft steken in 'intenties', 'onderzoeken', 'bevorderen' en 'streven'. Duidelijk is ook dat met dit beleid geen vermindering van 30 procent broeikasgassen in 2020 wordt gehaald. Milieudefensie wil dan ook dat het kabinet komt tot invoering van een klimaatwet met bindende doelen.
'Door een klimaatwet in te voeren, met bindende doelen voor CO2-reductie in deze kabinetsperiode kan het kabinet kan laten zien dat het haar ernst is met het klimaatbeleid. Een ondubbelzinnige keuze voor duurzame energie en energiebesparing hoort daar bij. Helaas is het jaarlijkse budget voor duurzame energie (MEP) kleiner dan de subsidie voor CO2-opslag die minister Cramer afgelopen april aankondigde. 51 Tegenover 80 miljoen euro,' zo stelt Frank Köhler, algemeen directeur van Milieudefensie.
Serieus klimaatbeleid betekent ook dat het luchtvaart- en autoverkeer aan banden moet. Het kabinet zou Schiphol duidelijk moeten maken dat een zesde baan en uitbreiding naar Lelystad niet meer passen in een samenleving die de aankomende klimaatcrisis serieus neemt. De luchtvaart, de snelst groeiende bron van broeikasgassen, levert nu al 10 procent van de Nederlandse broeikasuitstoot, dat dreigt 20 procent te worden in 2020. Ook kiest het kabinet helaas voor aanleg van meer en bredere wegen.
De urgentie om een einde te maken aan de wildgroei aan nieuwe bedrijventerreinen, die een steeds grotere smet vormen in ons landschap, ontbreekt. Milieudefensie is blij met het voornemen om een herstructureringsfonds in te stellen, maar het opknappen van het grote areaal aan verouderde en slecht benutte bedrijventerreinen zal alleen slagen als er een einde komt aan de overmatige aanleg van nieuwe goedkope terreinen. Milieudefensie vindt dat het kabinet snel met concrete beleidsmaatregelen moet komen om de bouwdrift van provincies en gemeenten te beteugelen.