Hoog tijd voor energielabel bij computer
• 06-09-2010
• leestijd 2 minuten
Een goed energielabel voor computers kan de consument helpen een juiste, bewuste en eerlijke keuze te maken bij de aanschaf van een nieuwe computer. Dit kan een vergelijkbaar label zijn als bij auto’s of witgoed. Dat was één van de conclusies van de eerste van twee bijeenkomsten over de groene pc, georganiseerd door hetkanWel en partners Ode, Duurzaam Nieuws en Microsoft. Samen met de consument gaan zij op zoek naar dé groene pc. Het doel is ambitieus: een groene computer in de winkel tijdens kerst 2010.
Energielabel eerste stap richting bewustwording
Magnetrons, drogers, koelkasten, auto’s, wasmachines; allemaal hebben ze een energielabel. Maar computers nog niet. Waarom eigenlijk niet? De cijfers over energielabels liegen er niet om: labels zorgen voor bewustwording van de consument. Groener rijden werd populair mede dankzij het energielabel. De verkoop van auto’s in A- of B-klasse steeg tot 65% in 2009 (23% in 2007). (Bron: compendium voor de leefomgeving/RDW).
Energielabels kunnen ook dit resultaat opleveren voor de verkoop van computers. “Op dit moment kunnen zelfs duurzame koplopers geen groene pc vinden: transparantie en informatie zijn belangrijke behoeften van consumenten, bleek uit het evenement. Een energielabel zou een van de oplossingen hiervoor zijn", aldus Matthijs Sienot, uitgever van hetkanWel.
Een sexy groene pc heeft meer kans van slagen
Tijdens het eerste evenement kwamen nog een aantal andere verrassende dingen naar boven. Zo wil de consument een groene pc die minstens hetzelfde kan als de huidige generatie pc’s. Ook de prijs mag niet al te veel hoger liggen, niet meer dan 50 euro. De pc moet liefst een sexy uitstraling hebben. Dat laatste ook uit marktoverwegingen: een mooie pc heeft gewoon meer kans van slagen. En een groene pc moet natuurlijk ook eerlijk en schoon geproduceerd worden.