Het Nieuwe Werken is superslim beleid
• 15-09-2010
• leestijd 2 minuten
‘Voer Het Nieuwe Werken versneld en grootschalig in. Dat is superslim beleid.’
Dit stelt Stichting Natuur en Milieu in een eerste reactie op de vandaag verschenen Balans van de Leefomgeving van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). ‘De files nemen af, de bereikbaarheid neemt toe en de tientallen miljarden euro’s voor nieuwe infrastructuur kunnen grotendeels voor andere zaken gebruikt worden.’
Natuur en Milieu is het met het PBL eens dat helder en slim beleid nodig is om de teruglopende bereikbaarheid en klimaatverandering tegen te gaan. Inzetten op een combinatie van opties is noodzakelijk: een kilometerheffing, meer woningen en arbeidsplaatsen in of nabij bestaande steden. Natuur en Milieu ziet Het Nieuwe Werken als de derde, nog ontbrekende beleidsoptie.
Slim werken en slim reizen = slim beleid
Natuur en Milieu roept bedrijven,! werknemers en de overheid op om zich aan te sluiten bij de gisteren gestarte campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf van Natuur en Milieu en andere organisaties. Ze laten hiermee zien dat ze nu hun kansen en verantwoordelijkheid willen nemen om Het Nieuwe Werken sneller en grootschaliger in te voeren. Het Nieuwe Werken heeft grote maatschappelijke voordelen, waaronder minder files, minder milieuvervuiling en een hogere arbeidsproductiviteit.
Werkgevers – met de overheid als een van de grootste werkgevers in Nederland - kunnen hun medewerkers meer zeggenschap geven over hun arbeidstijden en hen ondersteunen met ICT-faciliteiten zodat ze gemakkelijk op andere werkplekken dan kantoor kunnen werken. Dat scheelt aanzienlijk in kantoorruimte en vervoerskilometers. Met het invoeren van persoonlijke mobiliteitsbudgetten kan de werknemer zelf kiezen hoe en wanneer hij reist. Slimme vervoerskeuzen worden dan beloond.
Volwassen arbeidsverhoudingen, waarbij het resulta! at telt en niet het aantal doorgebrachte uren op kantoor, leve! ren wins t op voor mensen, het milieu en de werkgever. Werkgevers en werknemers kunnen met deze nieuwe manier van werken experimenteren
Cijfers
Als we een vijfde van onze vergaderingen buiten de deur zouden vervangen door telefonisch vergaderen of videoconferencing scheelt dit 0.4 megaton CO2 per jaar. Dat is de uitstoot van 700 volle jumbojets naar New York en terug.Als één miljoen werknemers één dag per week gaan telewerken, scheelt dat per ochtend- en avondspits 140.000 auto’s. Het aantal afgelegde kilometers in het woon-werkverkeer neemt dan af met 6 miljoen, ofwel vijf procent. Als daarnaast 130.000 werknemers die nu nog met de auto reizen voor het openbaar vervoer kiezen, betekent dat circa 12% minder files.
Bron: Natuur en Milieu