Helft autokopers heeft geen boodschap aan milieu
• 01-10-2007
• leestijd 2 minuten
Bijna de helft van alle autobestuurders in Nederland let bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto niet op de milieukenmerken van het voertuig. Bestuurders selecteren hoofdzakelijk op prijs, rijcomfort en uiterlijk.
Dit blijkt zondag uit onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van verzekeraar Centraal Beheer Achmea. Het bedrijf bevestigt hiermee een bericht in De Telegraaf.
Op groene kenmerken zoals milieubelasting en reparatie let de autokoper amper. Alleen 65-plussers zijn meer attent op het milieu en zijn vaker van plan een nieuwe auto aan te schaffen.
Opvallend is verder dat driekwart van de autobestuurders wel bij andere grote aankopen rekening zegt te houden met milieukenmerken. Bijna de helft van de ondervraagden maakt gebruik van groene stroom en 90 procent doet aan gescheiden afval inzamelen.
Een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag en RAI Vereniging zegt in een reactie dat het kopen van een auto veel meer dan bij een koelkast een emotioneel besluit is. Maar waar bij een koelkast op het etiket makkelijker valt vast te stellen of hij milieuvriendelijk is, is dit bij een auto vaak een probleem.
,,De etiketten zijn bij auto's niet eenduidig, waardoor een grote auto soms een groen B-label heeft en een kleine, zuinigere auto een oranje D-label'', aldus de woordvoerder. De autobranche pleit al langer voor de invoering van een eenduidig Europees systeem.
Uit het onderzoek kwam ook nog naar voren dat ruim 40 procent van de autobestuurders meent dat autorijden niet de belangrijkste boosdoenervoor het milieu is en dat de schade aan het milieu sterk wordt overdreven. Het zijn vooral mannen die dat zeggen. Verder geeft 65 procent van de ondervraagden aan nooit benzine te gebruiken die minder belastend is voor het milieu.
Bron: ANP