Grote verschillen ‘plofkip-gehalte’ supermarkten_07_09_2015
• 07-09-2015
• leestijd 2 minuten
© Foto: Flickr (Creative Commons)
Er ligt steeds minder plofkip in het vleesschap, maar die daling is niet aan alle supermarkten te danken. Een steekproef van Wakker Dier naar het kipassortiment van de tien grootste supermarktketens toont aan dat er 60 procent verschil zit in het ‘plofkip-gehalte’ tussen supermarkten. Met ‘plofkip-gehalte’ wordt het aandeel plofkip in het gehele verse kipassortiment bedoeld.
Gemiddelde aandeel plofkip
In deze steekproef kwam Hoogvliet als slechtste uit de bus. Bij Jumbo, Dirk en Albert Heijn vond Wakker Dier de minste plofkip in het assortiment. Met name deze drie voorlopers zorgden ervoor dat het gemiddelde aandeel plofkip in supermarkten daalde van 80 procent in 2014 naar ruim 60 procent dit jaar.
Nieuwe kipvarianten
De plofkip die uit het schap wordt genomen, wordt meestal vervangen door nieuwe kipvarianten die qua dierenwelzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster in zitten. De hoeveelheid kip met een welzijnskeurmerk is bijna gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Wakker Dier: “Er zijn supermarkten die hard werken aan een diervriendelijker kipschap, maar anderen vinden kippen kennelijk niet belangrijk. We gaan achterblijvers publiekelijk aanspreken.”
Resultaten onderzoek
Uit de steekproef blijkt dat het gemiddelde aandeel plofkip in de schappen van de winkels is afgenomen. Maar er zijn grote verschillen in het ‘plofkip-gehalte’ van het assortiment van de verschillende ketens. Bij de best presterende supermarkten is nog één derde van het schap gevuld met plofkip en bij de slechtst presenterende super bestaat het kipassortiment nog voor meer dan 90 procent uit plofkip.
Wakker Dier gaat door
Sinds de start van de plofkipcampagne van Wakker Dier in 2012 zijn veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Wakker Dier zet de campagne voort totdat alle kip voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Supermarkten Jumbo, Plus en Lidl hebben nadrukkelijk aangegeven dat zij dit ook nastreven, al hebben ze hiervoor nog geen einddatum gegeven.