Grote steden willen 80 kilometer per uur
• 28-10-2004
• leestijd 2 minuten
De wethouders Milieu van Amsterdam (Hester Maij, CDA) en Rotterdam (Wim van Sluis, Leefbaar Rotterdam) willen dat er snel een snelheidslimiet van 80 km/uur komt op de Amsterdamse ring A10 en de Rotterdamse ruit. Dat staat in het net verschenen rapport 'Snelheid geboden' van Milieudefensie.
De milieuorganisatie vindt het stuitend dat het kabinet, tweeënhalf jaar na de succesvolle
introductie van de 80 km-maatregel op de A13-Overschie, nog steeds
draalt om op andere stadssnelwegen hetzelfde te doen. Milieudefensie pleit nu voor een gezondheidskordon van 80 km/uur in en
rond de vier grote steden, aangevuld met enkele stadssnelwegen elders.
Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: `Medio 2004
zou minister Peijs voor een mager aantal van acht wegdelen hebben
onderzocht of de 80 km-maatregel daar ook komt. Het is al bijna november
en er ligt nog niks. Volgens de pas bekend geworden satellietbeelden van
stikstofdioxide-uitstoot is vooral in de vier grote steden de
luchtkwaliteit slecht voor de volksgezondheid. Dan moet je niet tot Sint
Juttemis wachten en onderzoek op onderzoek stapelen, maar direct overal
die maximum snelheid invoeren. Dat is wel zo duidelijk voor de
automobilist en wel zo gezond voor de inwoners.'
Hester Maij stelt, namens
de gemeente Amsterdam: `Amsterdammers hebben er recht op.' Volgens Wim
van Sluis 'kan Rotterdam niet zonder.' Joris Wijnhoven zegt dat 'die 80km-maatregel alleen maar voordelen heeft: minder luchtvervuiling,
minder lawaai, minder energieverbruik, minder ongelukken, minder files.
Lokale overheden willen veel verder gaan dan de Rijksoverheid. Bij
sommige bewonersgroepen langs de snelweg is het geloof in de
Rijksoverheid zelfs al bijna tot het nulpunt gedaald.'
Volgens Milieudefensie laten die satellietbeelden zien dat Nederland de
meest ongezonde lucht van heeft van de Europese Unie. Dat komt vooral door de enorme hoeveelheid vracht- en
personenverkeer en het aantal auto's per vierkante kilometer in de
randstad. Door de 80 km-maatregel daalt de luchtvervuiling door het
verkeer op de snelweg met twintig procent en de lawaaihinder met een
procent of vijftien, zo blijkt uit onderzoeken.
Het rapport 'Snelheid geboden, 80 de limiet op de stadssnelweg' is als PDF te downloaden:
www.milieudefensie.nl
/>/>
Bron: Milieudefensie/>/>