Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Groot deel van de koffie voldoet niet aan de duurzaamheidsnormen

  •  
14-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
128 keer bekeken
  •  
Koffie

© Pixabay

Grote koffiebedrijven boeken nog geen echte vooruitgang op het gebied van mensenrechten en milieu. Ook rapporteren ze nog niet open genoeg over de productie, handel en consumptie van koffie. Intussen zet de coronacrisis de koffiesector steeds verder onder druk. Dat valt op te maken uit de Koffie Barometer 2021.

Lage koffieprijs

Volgens de barometer, gepubliceerd door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, natuurorganisatie Conservation International en mensenrechtenorganisaties Oxfam België en Hivos, staan koffieboeren vanwege de te lage koffieprijs onder continue druk om kosten te besparen, met name op arbeid en milieu. Daardoor kunnen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs niet worden gehaald. Ook staat de lage koffieprijs in "schril contrast" met de miljardenomzet van koffiebedrijven zoals Nestlé, JDE Peet's en Starbucks.

Tegenvallende koffieconsumptie

De coronacrisis verergert de bestaande problemen. Het sluiten van kantoren en de horeca als gevolg van de pandemie zorgde vorig jaar voor een productieoverschot van 1 miljoen zakken koffiebonen, meldt het rapport. Hoewel de thuisconsumptie van koffie groeide, verwachten de organisaties voor 2021 opnieuw een tegenvallende koffieconsumptie. Door de coronacrisis, die zorgde voor problemen in de logistiek en internationale handel, werd het afgelopen jaar in Europa, de Verenigde Staten en Japan al minder koffie geïmporteerd. Ook dit jaar zal de koffieprijs door de mindere consumptie en overschotten niet herstellen, zo klinkt het.

Vrijwillige duurzaamheidsnormen

Verder voldoet een groter deel van de koffie niet aan bestaande duurzaamheidsnormen. Die zijn vrijwillig, waardoor sommige bedrijven ze omzeilen en hun eigen normen opstellen. De organisaties willen dat de al bestaande samenwerkingsverbanden tussen koffiebedrijven bindende regels krijgen, maar ook dat er "robuuste mechanismen" komen "die veel grotere investeringen mogelijk maken".

De tien grootste koffiebedrijven ter wereld branden samen 35 procent van alle koffie, aldus de organisaties. De wereldwijde koffie-omzet van de sector als geheel bedraagt naar schatting 200 miljard tot 250 miljard dollar per jaar.

Bron: ANP

Meer over:

koffie
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.