Als organisatie die leeft van de Waddenzee, heeft Rederij Doeksen het terugdringen van schadelijke emissies in het waddengebied tot belangrijk speerpunt gemaakt. Daarom hebben Rederij Doeksen, Cofely en LNG Europe de handen ineen geslagen voor een samenwerking die moet resulteren in een ‘groene veerboot’ die tussen Harlingen en Terschelling/Vlieland gaat varen. Ook de bijbehorende infrastructuur en bunkerfaciliteiten worden gezamenlijk ontwikkeld.
Grote reductie uitstoot
De veerboten in het Waddengebied varen traditioneel op gasolie. De ‘groene’ veerboot van Doeksen gaat varen op vloeibaar gemaakt methaan of - in een later stadium - op het nog milieuvriendelijkere biogas, afkomstig uit afval- en reststoffen (LBG). Doel is een reductie van de uitstoot van: stikstof-oxides/NOx met 90 procent, zwavel-oxides/SOx met 100 procent, fijnstof met 95 procent, CO2 met minimaal 20 procent en tot slot een verlaging van de geluidsemissie met 50 tot 75 procent.
Door het gebruik van LNG of LBG, worden de schadelijke emissies in het Waddengebied fors teruggedrongen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze milieuvriendelijke brandstof, moet de ‘groene veerboot’ wel beschikken over passende bunkerfaciliteiten. Dat is één van de grootste uitdagingen voor het samenwerkingsverband, omdat de ontwikkeling van deze kleine opslagfaciliteiten vanuit economisch perspectief een zeer uitdagende klus is. Pas als de passende bunkerfaciliteiten er zijn kan de “groene veerboot”gaan varen.