Groene producten alleen succesvol als ze beter zijn
• 22-02-2008
• leestijd 1 minuten
Een klimaathypotheek van de Rabobank of een BCC-stekker voor energiezuinige apparaten: producten met een groen randje zijn 'in'. Toch bepaalt niet dat groene randje of een product succesvol is. Het gaat de klant nog steeds in de eerste plaats om kwaliteit en functionaliteit. Dat concludeert Mark van der Veen, die hierop in december 2007 promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Van der Veen onderzocht de ontwikkeling van 34 ecoproducten zowel van bekende bedrijven als Philips, Akzo Nobel, Ahold, DAF Trucks en Shell, als van minder bekende bedrijven. De producten varieerden van natuurlijk hondenvoer tot een schonere vrachtwagen.
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de milieumanager of de gespecialiseerde milieuafdeling van het bedrijf nauwelijks betrokken was bij de productontwikkeling. De belangrijkste rollen zijn weggelegd voor de research- and development-manager en de marketing-manager. Deze laatste maakt zich vooral zorgen over de gevolgen van de milieuverbetering voor de kwaliteit van het product.
Hoe belangrijk het milieu ook lijkt te zijn, de klant neemt geen genoegen met verf die eerder gaat bladderen of een kleinere auto. Een product is succesvoller als het niet alleen vriendelijker is voor het milieu, maar ook duidelijk beter van kwaliteit is. Zoals een minder zware vrachtwagen met een groter laadvermogen, of een afbreekbare zeep die zachter is voor de huid.