Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Groene producten alleen succesvol als ze beter zijn

  •  
22-02-2008
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
shell_logo_02.jpg
Een klimaathypotheek van de Rabobank of een BCC-stekker voor energiezuinige apparaten: producten met een groen randje zijn 'in'. Toch bepaalt niet dat groene randje of een product succesvol is. Het gaat de klant nog steeds in de eerste plaats om kwaliteit en functionaliteit. Dat concludeert Mark van der Veen, die hierop in december 2007 promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Van der Veen onderzocht de ontwikkeling van 34 ecoproducten zowel van bekende bedrijven als Philips, Akzo Nobel, Ahold, DAF Trucks en Shell, als van minder bekende bedrijven. De producten varieerden van natuurlijk hondenvoer tot een schonere vrachtwagen.
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de milieumanager of de gespecialiseerde milieuafdeling van het bedrijf nauwelijks betrokken was bij de productontwikkeling. De belangrijkste rollen zijn weggelegd voor de research- and development-manager en de marketing-manager. Deze laatste maakt zich vooral zorgen over de gevolgen van de milieuverbetering voor de kwaliteit van het product.
Hoe belangrijk het milieu ook lijkt te zijn, de klant neemt geen genoegen met verf die eerder gaat bladderen of een kleinere auto. Een product is succesvoller als het niet alleen vriendelijker is voor het milieu, maar ook duidelijk beter van kwaliteit is. Zoals een minder zware vrachtwagen met een groter laadvermogen, of een afbreekbare zeep die zachter is voor de huid.

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor