Groene havens Europa noodzakelijk
• 13-01-2011
• leestijd 1 minuten
Het concept van de groene haven in Rotterdam moet navolging krijgen in alle Europese havens. Op die manier moeten de milieuprestaties van de scheepvaart veel beter worden.
Dat stelde europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie donderdag in Rotterdam tijdens een werkbezoek aan de haven. Hij is onder anderen vicevoorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement. Naast andere Europese fracties waren ook beleidsambtenaren van de Europese Commissie ter plekke.
Rotterdam introduceerde samen met de maritieme sector het project groene haven. Dat houdt in dat schone schepen in de Rotterdamse wateren minder havengeld betalen en sneller worden geholpen. Van Dalen: ,,Ik wil collega's en de Europese Commissie laten zien dat het vooruit gaat met de milieuprestaties in de maritieme sector.''
Het Rotterdamse idee zou Van Dalen graag uitrollen in Europa, zeker nu de Europese Commissie komend voorjaar met allerlei nieuwe wetgeving komt op het gebied van scheepvaart en havens. Europa telt volgens de parlementariër tussen de vijftig en tachtig zeehavens en honderden binnenhavens.
Van Dalen vindt het idee van de groene haven een mooie impuls voor de maritieme sector en vooral de scheepsbouwers om schonere schepen af te leveren. ,,En dat gebeurt ook al.'' Het gaat er om dat schepen minder stikstofoxide uitstoten, CO2 en fijne roetdeeltjes uitstoten.
Rotterdam nam het initiatief om de concurrentiepositie vast te houden ten aanzien van het wegvervoer en andere havens in Nederland.
Bron ANP